Vandalorum konstmuseum, Värnamo

Det ligger bara drygt 50 minuter bort för oss. Därför blir det numera (när vi bor där vi bor) ett årligt besök. 
Förra gången när det var icke-högsäsong så åt vi lunch där också. Fantastiskt gott och fint presenterat, mums! Nu var det betydligt fler besökare när vi hälsade på. 

Fördelen som pensionär är att man inte måste åka till omtyckta ställen när det är som flest andra där, men ibland vill vi ju faktiskt göra saker under juli månad också. 

"Garden futures" som är den ganska så omskrivna utställningen just nu (i alla fall i våra flöden) innehöll vissa saker som fångade mitt intresse. 
Som jag sagt tidigare så är jag egentligen inte en så genuin museum-besökare utan det är mer för att dokumentera som jag är där. 

Studerade en del av de andra besökarna. . . Många kan sitta l ä n g e och titta på en video om konstnärer och deras verk. Där hittar ni aldrig mig, jag är på väg till nästa grej eller rum. Scannar snabbt av om det finns något tillräckligt intressant, om inte så vidare.

Något som jag tycker är kul att studera och fotografera är miniatyrer i vilken sorts miljö de än må vara. Ibland blir det en mysig effekt på bild.
I den andra ladan huserade:
Valde att fotografera ett par av verken som jag gillade, ni förstår ju varför. ;)
Ödetorp 1977 av Einar Lindberg.
Jord 2014 av Lennart Berggren.

Kommentarer

  1. Hej! Vilket fint museum... visst är det kul med miniatyrmodeller. De fascineras vi av i alla åldrar. Jag längtar efter att få gå i pension. Just att kunna besöka platser när inte alla andra är där.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en av de stora fördelarna med att gå i pension.
      När vi ibland är tvingade att vara i stan på en lördag, så blir vi nästan chockade av hur fullt med folk det är, för att inte tala om trafiken. Vi har blivit bortskämda med lugnet.
      Tack Anna

      Radera
  2. Visst är det en otrolig fördel som pensionär att vi inte behöver vara ute och trängas när alla andra är lediga. Vi åker gärna ut till Bohuslän i maj eller skiftet augusti-september, fint väder och ingen trängsel. Så fina bilder du tagit på miniatyrerna och så gillar jag den på paret som tittar på film…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar vi lägga upp det också, resor till populära platser på för-och eftersäsong.
      Tack för uppmuntran BM/Lars

      Radera
  3. Får nog bli ett besök. I augusti...//Anna-Lena

    SvaraRadera
  4. Trevligt med ett besök på museum någon gång ibland och då är det ju perfekt att det ligger så nära. Jag gör som du. Skannar av och går vidare om jag inte faller för något vackert eller som måste undersökas vidare. Miniatyrer är kul och jag föll för ödetorpet. Det ser ut att finnas en del fina tavlor också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.