Morups Tånge - återbesök

När vi tidigare i år hittade till Morups Tånge i Halland, så bestämde vi på direkten att vi skulle återvända bara för att vandra längs med havet. 
Exakt kl 0600 ringde klockan idag och vi vaknade till en fantastisk morgon. Dimman var oerhört tjock och solen därbakom skapade fina effekter. 

När klockan var nio så var vi på plats vid fyren och startade vår (foto)promenad. Ingen långpromenad precis men ljuvligt soligt sensommarväder med en ganska så frisk vind som gjorde upplevelsen ännu härligare. 
Lärde mig av informationstavlan efter promenaden att den där taggiga växten som jag hade fotograferat heter martorn, jag hade väl bara helt enkelt kallat den för tistel annars. ;)
Från ena hållet. . .
och från andra hållet.
Morups Tånge är en populär plats för fågelskådare, här nedan några bildbevis.
Ultimata fikastället, helt vindskyddat och med en öppning (med ruta) ut mot havet.
Hej då kossorna!

Kommentarer

  1. Vilken härlig plats att göra en dagsutflykt till. Precis i min smak, men jag gillar ju så mycket :D Men förutom fjällmiljö så är den här sortens natur en stor favorit för mig med sin lite karga skönhet. Hav, stenar, taggiga växter, en fyr och så kossor och alla färger som faktiskt påminner lite om höst. Tack för en fin fotoupplevelse :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid & Varsågod. ;)
      Jag gillar verkligen miljön där också. Fint underlag på de där strandängarna och vill man se fina stenar och sand, så drar man sig bara lite närmare vattnet. Mycket fåglar också runtomkring. Av infotavlan förstod jag att jag bl.a. hade sett några småsnäppor. Trevliga små fåglar.

      Radera
  2. Åh, så vackra bilder. Det finna SÅ många fina platser i vårt land. Och ännu vackrare och inbjudande blir de genom din/era kameralins. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Anna-Lena ❤️
      Ett mycket trevligt besök där.
      Tyvärr var inte Varbergs Naturum (dit vi åkte efteråt) öppet på måndagar (det tycker vi att de gott kunde ha under högsäsong) - massvis med folk ju.
      Sedan var vi på Vareborgs bärodling och tog en kaffe - massvis med folk där också.
      Så Morups Tånge var helt klart dagens behållning.

      Radera
  3. Sådan underbar natur! Och så fina bilder! Tack för titten, och resan dit med er.
    Öppna vyer, havet, djuren, blommorna, stenarna, - allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar´t !
      Tack - kul att du "hängde med" Carita. ❤️

      Radera
  4. Visst är Morups Tånge ett alldeles underbart ställe, speciellt när triften lyser rosa överallt. Vi var där med varsin lunchsallad när jag varit på återbesök i Halmstad efter min axeloperation. Då var det mars men ändå en vacker dag med vårsol men isande vindar. Då fina bilder, speciellt de med kort skärpedjup och en oskarp fyr i bakgrunden. Så fick jag också lära mig vad ”tistlarna” heter…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi - tistlar funkar ju också. ;)
      Väldigt somrigt och härligt där igår. Nöjda!
      Tack BM/Lars

      Radera
  5. Tack, så vackra bilder på en till synes väldigt fin plats.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.