Jag blickar ut över "världen"

När man som jag bor högt upp (nåja allt är relativt, men i alla fall högre än förr) och precis mitt i en kommuns lilla centralort, ja då blir allt så tydligt. Från balkong och fönster kan man iaktta allt som händer. 

Bland det allra första jag lade märke till här är hur många människor som fortfarande använder Bankomaten. Eftersom jag själv i princip aldrig gör det så blev jag väldigt förvånad över att se en ständig ström av människor som tar ut kontanter. 
Ber min hjärna om att komma med förslag till varför - men får inte många svar från huvud-kontoret. ;)
Ni som läser här kanske kan berätta för mig varför det tas ut så pass mycket kontanter fortfarande. 

Vi har utblick över kommunhuset och ser alla kommunbilar som åker in och ut från parkeringen där. Blickar ut över vår egen parkering och lägger märke till hur ofta dessa bilar med hemtjänstpersonal kommer till "vårt" hyreshus. 
Icabutiken ser jag och alla som passerar ut och in där, fast jag känner ju inga av dem. 
Jag lär mig att känna igen alla lokala företags bilar, jag ser och hör ambulanser, polisbilar och brandkåren passera förbi på huvudleden.

Jag ser byns original som ofta är ute och rör sig i samhället, jag ser den som cyklar runt och letar efter tomburkar/flaskor, jag ser alla olika nationaliteter, jag ser ungdomsgängen som alltid skall ses och höras och jag ser pensionärerna med sina rullatorer - de hörs dock inte lika mycket. ;) 
Jag lägger märke till hur väl kommunen sköter sina grönytor och rensar planteringarna. Här finns inte mycket blomsterplanteringar mest gräsmattor, lite buskar och träd. Lättskött antar jag.
 
När jag nu ser så mycket här i det lilla samhället så börjar jag tänka på hur det är att driva stora kommuner och städer - jag blir mer medveten om det nu på den här lilla orten, jämfört med tidigare.
Det är så enormt mycket som ska skötas och fungera. 
Fast jag bodde i och i utkanten av en större stad i 50 år, så hade jag absolut inte den överblick som jag får här. 
I villaområdet som vi bodde i senast och under många år, så lever man nästan som i en skyddad bubbla. Inte har man någon överblick där inte. Fastän man kanske är "nere på stan" relativt ofta så är det bara som små korta inblickar i livet där, ingen översikt som sagt.

Kommentarer

  1. Och jag tittade uppåt och såg att er balkongdörr stod på glänt, då jag var på ICA på fm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint att läsa, att någon tänker på oss.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  2. Det är kul att ha den överblicken, det hade vi när vi bodde i Alingsås och precis som ni en utsikt mot en bankomat :) Här behövs ju kontanter fortfarande på marknader t.ex, och ofta hantverkare som får tjäna €10 000,- utan att betala skatt. Sen är det mycket svart arbetskraft också. De har inte lyckats vända på den problematiken här än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så där har jag funderat Anna, att man använder kontanter i transaktioner som man inte vill ska synas.
      Eftersom det är så länge sedan som jag själv använde det, så är det svårt för mig att veta hur andra tänker och beter sig.
      Många som tar ut är äldre, kanske fortfarande att "vanans makt" är stor.
      Tack

      Radera
  3. Kul läsning och intressant. Tänk så mycket vi som inte bor lika högt går miste om. Men hemtjänstens bilar är här titt som tätt också. Ni får gratis underhållning och nästan som en dokusåpa där ni kan följa alla i deras vardag. Varför så många tar ut kontanter kan inte heller jag begripa. Jag har inte ens en plånbok längre utan bara en liten korthållare. Kanske är det mest äldre (de som är äldre än oss) som vill ha kontanter för att de har svårt för alla tekniska nyheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin återkoppling Ingrid
      Absolut flest äldre vid Bankomaten. Trodde dock inte att det fortfarande var SÅ många som inte använder bankkort alternativt smarttelefonen vid betalning.

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.