Södratorp nostalgi & loppis

Någonstans i Småland. 
Vi kliver självklart ur bilen och frågar försynt närmsta person om vi får gå runt och titta lite. 
Det visar sig vara Lennart som är ägare av åkeriet och verkstaden, tillika museiguide. :) 
Först tar vi fram vår färdkost (=kaffesugna), slår oss ner vid ett av fikaborden och ägaren och hans vän gör oss sällskap. 
-Jag har ett museum också, vill ni att jag skall öppna det så ni får titta runt? 
Lika självklart det också. Swish - så är inträdet betalt. 

Efter att vi hade fikat och gått runt och fotograferat utomhus så guidade Lennart oss runt i nostalgimuséet, där det var mestadels saker med anknytning till bilar men mycket annat också.  
Ännu en mycket tursam grusvägstur.

Stort tack till Lennart för fint bemötande och guidening!
Lennart visar mig en mini-mini-mini-Bubbla.
I ett separat rum fanns det en massa saker från nedlagda bankkontor i närområdet. Där var det mycket som vi kände igen. Kanske var det mitt favoritrum i muséet. När jag var tonåring och funderade på framtiden, så ville jag jobba på bank eller på postkontor.
Vet ni vad detta är? Jag stod ett tag och funderade innan jag fick berättat för mig att sådana fanns på hårsalonger för länge sedan (för att locka håret då antar jag).
Här står alla generationers GB-clowner på rad. Nu fick jag reda på att han heter Clovve och hon Clovve-Lina.
Ute i den stora maskinhallen stod den här pärlan - den är nog många sugna på, i dessa van-och nostalgitider.

Kommentarer

  1. Jag tycker att jag nog känner igen det här stället. Kanske har ni varit på något liknande tidigare där ni fick en privat visning när ni stannade till eller så har någon annan berättat om ett besök här. Oavsett vad så är det kul att få se ett urval av allt som ger nostalgi. Vilket trevligt museum och trevliga personer :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm...kan inte komma på nåt annat ställe, men vet att vi ibland har haft en himla tur och fått komma in så där "lite på en höft".
      Kul överraskning.
      Tack Ingrid

      Radera
  2. Vilket underbart ställe ni hittat. Sådana nostalgimuseum är verkligen härliga. Jag skrev om ett ställe här utanför Falköping som jag tror ni skulle gilla men hon har oftast bara öppet på påskyndande och konstanten och den är sista helgen i september.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om du menar Wallanders nostalgimuseum i Vilske-Kleva tro?
      Jag hittar inga öppettider till dem alls.
      Vi har varit utanför där och fotograferat exteriören, och det hade varit kul att få komma in. Verkar som om det är mest grupper som kommer på besök, om det ens är öppet alls längre. Svårt att hitta information om Wallanders.
      Fast du kanske menar nåt helt annat.
      Tack BM/Lars

      Radera
    2. Det är det stället jag menar. De har nog bara öppet just vid påsk och sista helgen i september berättade hon när vi var där i påskars. Det var ett helt otroligt ställe. Vi skrev ett inlägg på bloggen i slutet av mars om detta.

      Radera
  3. Oj, en sådan massa prylar. Får samma inverkan på mej som en massa människor. Klarar inte. Men ett intressant ställe, det inser jag. Har aldrig hört talas om.... Harni förresten varit i Western garaget i Rångedala? Klarade en liten stund där inne... för att jag kände igen så mycket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår precis vad du menar - för mig kan det också bli alldeles "för mycket" på loppisar och liknande ställen. Igenkänningen inne i bank"lokalen" tyckte jag däremot var riktigt kul, mer positivt på nåt sätt.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  4. Hej! Men så KUL! Jag älskar nostalgi... få komma tillbaks till barn- och ungdomsåren. Ser smurfarna där bakom. Samlade på dem. Tack för att du tog mig med. KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig plats! Älskar nördar (bara positivt laddat), vilket vi kanske får kalla Lennart. Att samla så mycket gamla grejer och locka fram nostalgin hos alla besökare är fint. Tack för att jag fick följa med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, nördar är fascinerande. Nästan oberoende av vad det är som deras nörderi handlar om.
      Tack och Varsågod Anna :)

      Radera
  6. Heder åt dessa eldsjälar. Vad vore livet utan dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju fatta hur himla kul det är när vi kommer och åker på små grusvägar och något sådant här dyker upp. Helt otroligt egentligen.
      Tack Stefan

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.