Humor - ingenting att skämta om

Oftast känner jag mig helt vilsen i nutidens (s.k.) humorutbud. 
Längtar efter att få skratta högt som jag gjorde förr. När jag nu tittar på ett humorprogram så drar jag knappt på munnen. 

I min uppväxtfamilj så skrattades det det ofta och högt. Jag omgavs av bara bröder och mina föräldrar förstås. Likadant hade det varit för min mamma. Så jargongen hemma hos oss var "rå men hjärtlig". 

På min väg mot att bli vuxen märkte jag att vänner och arbetskamrater hade en annan sorts humor. Vissa hade en dold och underfundig variant som jag inte riktigt förstod mig på. 
Ni vet de där som skojar samtidigt som de är helt gravallvarliga, dem hade jag lite problem med. 
Jag uppfattade någon slags känsla av att de drev med mig, var det skoj eller allvar.? 
Sedan fanns det de som inte skojade och skrattade alls, men de trodde jag bara var från en annan planet. ;)
Om man som jag är både lite spontan och o-eftertänksam (och med en humor som inte passar alla) ja då blir det fel ibland, tråkigt men sant. Sånt har hänt förstås.

Minns inte riktigt hur det var i början när jag hade träffat min man (vi hade ganska olika uppväxtmiljöer). 
Kanske var han förblindad av kärlek ;) och accepterade min typ av humor och beteende. På nåt sätt tyckte vi ändå att samma saker var roliga, med vissa undantag. 

Tänk vad vi har skrattat mycket tillsammans genom åren, många gånger så att tårarna har flödat - då när vi hittade humorserier och filmer som vi tyckte var roliga (eller bara hade kul tillsammans och med andra).
Numer letar vi förgäves efter något liknande, sånt där som man får ont i ansikts-och magmuskler av. 

Otaliga gånger har vi tittat på gamla hurmorserier via streaming men det finns ju gränser för hur många gånger vi kan göra det. 

Om jag tänker tillbaka på de senaste åren så minns jag en fantastisk kväll i Borås. 
Då var en komiker där som heter Niklas Andersson och som kommer från Göteborg. 
För oss fyra som var där tillsammans, i en fullsatt salong så var hans humor klockren. 
Vi skrattade från den första sekunden till den sista och vi var alla helt slut efteråt, och lämnade salongen med värkande kinder. Vilken kväll! 

Snälla högre makter - sänd mig någon/något som får mig att skratta på det viset. Jag saknar det.

Kommentarer

  1. Intressant inlägg. Och ja, så kan jag känna också! Minns en - kan det ha varit Midsommarafton - när vi nyss hade flyttat till Sollentuna och befann oss på något ställe där Bosse Parnevik uppträdde. Det var när han var så populär och härmade olika kändisar och jag minns att människor - även jag själv - skrattade så det tog liksom aldrig slut! Likadant med Euskefeurats Ronny Eriksson som med sin grupp uppträdde hemma i Malå. Humor som ofta fastnade i halsen .., men så himla bra och SOM det skrattades! Pajashumor har aldrig roat mig. Kommer också ihåg när min faster en gång var på besök hos oss och råkade titta på Helan och Halvan. Hon skrattade så att alla andra började skratta, ja, hon skrattade så hon trillade ur fåtöljen. Det är ju ofta så att skratt smittar. (Pv och jag själv har inte alltid samma humor. Det kan jag sakna.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har nog du och jag ganska lika humorsmak. Bosse och Ronny är två underhållare som jag gillar. Bosse hade ju en riktigt bra humorserie(?) på tv, som jag alltid tittade på.
      Ronny har jag faktiskt sett i verkligheten och uppskattar/de honom mycket.
      Tack Elisabet

      Radera
  2. Jag du! Vad jag känner igen detta. Dagens humor är inte ett dugg kul.
    Def är bara när barnbarnen är på besök... eller vi hos dem...som det skrattas. Ha en fin kväll! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker/känner vi likadant Anna-Lena.
      Tack

      Radera
  3. Skrattar med vänner. Men i princip aldrig åt komiker.

    SvaraRadera
  4. Vilket intressant inlägg! Jag har vänner som säger med glimten i ögat att jag inte har någon humor?? Kanske för att jag inte kan hitta något att skratta åt bland dagens s k komiker. En, vars humor jag däremot tycker är outstanding är Claes Eriksson! Jag har en gång tittat på ett halvt program av Bäst i Test och då undrade jag verkligen om folk är dumma på riktigt???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tror jag att jag skulle kallas för humorlös också. Det är bara det att jag liksom inte förstår dagens s.k. humor, med vissa få undantag - och då anser jag mig själv egentligen vara en mycket lättskrattad person.
      Tack BM/Lars

      Radera
  5. Jag har också svårt för många av dagens humorprogram eller när det skämtas på bekostnad av andra. Lite småelakt. Men om någon skämtar friskt om sig själv och kan bjussa på tokigheter då kan jag skratta så att jag får ont i magen. Men visst är det så att vi har olika humor och gillar olika slags skämt. Vissa måste man fundera lite på men kommer sedan på vad som är det roliga medan andra sitter som en smäck på en gång. Intressant inlägg och kul att få läsa om dina erfarenheter. Tur att ni träffade så rätt hos varandra så att skratten blev många :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. När någon skämtar om sig själv och sina beteenden - det är absolut den typen av komiker jag gillar allra mest.
      Tack Ingrid

      Radera

Skicka en kommentar