Morgonpromenad på Torpanäset

Ja, eller i alla fall förmiddag. 
Jag var inte svårövertalad när det gällde en promenad borta vid Hofsnäs herrgård & Torpa stenhus-området idag (sorry gymmet). 

Vi delade på oss och jag hoppade ur bilen på vägen mot herrgården och T körde fram och parkerade där och gick sedan åt andra hållet på vandrings"lederna". Efter snart 47 år tillsammans så tycker vi att det är ok. ;)
Jag träffade en häst och vi snackade lite. 
När jag senare berättade om hästen så sa T att; den bryr sig inte om nån. 
Jodå, när jag frågade om den ville komma lite närmare så att jag kunde ta en bild, så kom den sakta gående emot mig. När jag hade tagit några bilder så tackade jag och gick därifrån. Med en stilla önskan om att INGEN hade hört mig - förutom hästen då.
Efter promenaden så åkte vi vidare till Torpa och avnjöt en väldigt god "brunch" på caféet. FRASig ostfralla, en bit saftig morotskaka och kaffe förstås.
Jag ville spana in de stora byggnader som byggs/byggts på området strax intill själva stenhuset. 
Som ni ser på infon, byggnader inspirerade av 1600-talsritningar. 
Själva mangårdsbyggnaden är ståtlig MEN (alltid detta men) varken den eller det nybyggda musèet tycker jag pryder sin plats. 
Jag hade velat att stenhuset hade fått stå kvar i sin ensamhet, där vid sjön. 
En bakåtsträvare - det är väl det jag har blivit och får nu vara tacksam för de dryga 50 år (av besök) som gått, under vilka stenhuset har tronat där i ensamt majestät.

Kommentarer

  1. Ja, vilket bygge. Håller med dej helt. Stenhuset bör stå där i rnssmt majestät. Museet stör mej inte. Men skrytbygget...eller vad det är... gör.
    Fina bilder, som vanligt //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att höra Anna-Lena! ❤️
      Jag befarade att jag nu blivit för negativt inställd till det där bygget, och annat.
      Nu känns det bättre!
      :)

      Radera
  2. Klart man kan dela på sig när man vill lite olika :D Och lika självklart är det att hästen brydde sig om dig. Kanske förstod den inte orden men den gillade säkert att du pratade med den. Jag har fått lära mig att man alltid ska hälsa på hästar men det gäller nog mest när man ska gå in till dem i boxen eller spiltan och kanske för att de inte ska bli överraskade om de har vänt baken till :D Många fina bilder från er morgonpromenad :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja självklart.
      En av fördelarna är ju också att man inte fotar av exakt samma motiv, som när man går tillsammans.
      Jag har nästan noll erfarenhet av hästar, men konstigt nog så känner jag ofta en slags kommunikation/förståelse/samhörighet (hittar inte riktigt rätt ord) med dem när jag pratar med dem.
      Ja det låter lite konstigt när jag läser det. . .
      Connection hade jag sagt på engelska.
      Tack för bild-pepp!

      Radera
  3. Nu börjar jag förstå att jag inte varit på fina Torpa stenhus på några år för det där nybygget har jag inte sett. Ska det bli boende eller något annat? Visst är det skönt ibland att gå ensam med sin kamera, ingen som står och väntar otåligt om man hittat något skoj motiv och så kommer vi inte hem med likadana kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar på att jag har "besökt" (eller åkt förbi) Torpa/Hofsnäs-området ca 100-150 gånger genom/under min livstid. Trots det så är det något speciellt där. . .
      Muséet är färdigbyggt men mangårds"komplexet" är inte klart än. Så allt är sprillans nytt.
      Jag tycker att någonting går förlorat när nya byggnader kryper inpå själva huvudattraktionen.
      Maken och jag bestämde i alla fall igår att vi skall gå in i stenhuset igen, det är ganska många år sedan som vi gjorde det nu.
      Tack BM/Lars

      Radera

Skicka en kommentar