Bonadsmuseum i Unnaryd

Jag börjar med en bild som typiskt visar hur de där små anvisningarna ser ut, de som vi letar efter i alla små byar/orter som vi åker runt i. Just den här lilla skylten hade fått en tydlig extraskylt, så att man inte skulle missa denna speciella plats. Bra! 
Är jag specifikt intresserad av bonader, svar nej - men unika platser, byggnader, muséer m.m. förtjänar ett besök av mig som gillar att fotodokumentera.
Muséet har en fin hemsida där man kan läsa om de målare som sysslade med denna konstform, populär under ungefär 100 år. 

Saxat från sidan: "Målarna var inte finkulturens konstnärer, utan de var själva enkla lantbrukare och hantverkare som målade bonader på beställning och tog betalt för sitt arbete. Eftersom många av dem höll på med samma motiv i åratal kunde de driva skickligheten så långt att de med tiden utvecklades till sanna mästare i sin konst - naivism".

Här på hembygdsgården så kan man tydligen gå kurser i att själv måla på lin.
Den här moderna skapelsen tycker jag är fantastisk och med ett personligt nutids-budskap: "Avbröt vårt bröllop två gånger, nu på grund av Covid".
I ett av husen så var en tidstypisk miljö väldigt fint anordnad, nog en av de finare som jag sett - annars är ju hembygdsstugorna ganska sig lika, från plats till plats.
På andra våning fanns fullt med bonader, även här en riktigt modern variant.
Här inne förvarades dyrgriparna bakom en bankvalvsdörr - de riktigt gamla och värdefulla, av dåtidens mästare i bonadsmålning.
Dörren låstes upp och man får självklart inte fotografera med blixt därinne, men lampljuset räckte bra.

Kommentarer

  1. Man kan se att konstnärerna har haft mycket träning och säkert under lång tid. Kanske deras första försök inte riktigt höll samma klass.

    SvaraRadera
  2. Hoppsan jag var inte klar utan lyckades få iväg en halv kommentar :D Jag undrar om det var specifikt för det här området att lantbrukarna målade bonader. Fina är de hur som helst och fint dokumenterat av dig. Kul med lite nutid i vissa lite nyare bonader :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte säga att jag riktigt kände till den här typen av bonader, fast jag kanske har sett dem på tv i något program från herrgårdar o.dyl.
      Själv har jag broderat någon bonad nån gång för bortåt 35/40 år sedan. That´s it. ;)
      Kul med de nya med moderna och personliga budskap.
      Tack Ingrid

      Radera
  3. Vilka duktiga målare! Sedan tycker jag mycket om de med ett modernt budskap men målade i gammal stil!
    Sådana moderna bonader finns det ju att broders också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nästan lite förvånad över att jag tyckte att det här stället var så intressant, men det kändes så unikt. Gissar på att jag aldrig mer kommer att stöta på något sådant.
      Tack BM/Lars

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.