Spontantur till Dumme mosse

Mossen på båda sidor om R40 på vår väg till Jönköping brukar jag lägga märke till och hade för mig att den hette Dumme mosse, och det visade sig vara korrekt. 
Igår fick jag se fina bilder därifrån och idag åkte vi. ;) 
Vilket ställe, vilken naturupplevelse, och vilken arbetsinsats för de som hade tillgänglighetsanpassat 4,7 kom vandringsled. 
Vi parkerade vid den södra parkeringen. Gick leden motsols och då startade den med ca 2 kilometer i vacker mossrik skog. Sedan kanske knappt 2 kilometer ute på mossen och slutligen 1 km på grus/sand-väg.
Instressant om martallar - jag hade ingen aaaning.
Perfekt med fikaplats precis vid den lilla tjärnen.

Kommentarer

  1. Vilken härlig utflykt! På väg till Jönköping kör en förbi ett område som vi alltid sagt att det ser ut som stäppen i Afrika. Har ni varit där också kanske? Dumme mosse ser väldigt trevligt ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske menar du samma område längs med R40 som jag skrev om? Alltså när man närmar sig Jönköping västerifrån, i närheten av flygfältet. Längs med vägen är det den där speciella moss/myr-naturen med martallar som står lite här och där.
      Hela området där skulle jag tro hör till Dumme mosse. Lederna ligger lite mer inlands och själva mossen sträcker ut sig både söder och norrut (alltså på båda sidor av R40).
      Tack Anna

      Radera
  2. Oj, det kändes nästan som om jag var ute på en härlig promenad här i mina trakter :D Sååå vackert och med härlig höstluft att andas in :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luften var helt underbar. Lättandat, vindstilla i skogen och med en bris ute på själva mossen.
      Tack Ingrid

      Radera

Skicka en kommentar