Nyköpings gågata f.d. Riksettan

Vilken gågata! Här finns det mesta för en fotointresserad typ. Många olika tidsepoker, traditionellt vackra byggnader blandat med ruffiga detaljer. En sådan mix som jag älskar. Detta var alltså genomfartsvägen genom Nyköping fram till E4:ans invigning i augusti 1961.
Wow - vilken arkitektur! Stadshuset vid Stora torget. 
"Stadshuset är från 1969 och byggnaden var tänkt att signalera makt. Den är i vit italiensk carraramarmor och interiörerna i teak och koppar. Det är ett av Sveriges mest intressanta modernistiska byggnadsverk som saknar direkta motsvarigheter inom svensk arkitektur".
Vackert träarbete på sparbankseken och övriga detaljer över dörren till Sparbanken.
Neonskyltar skall alltid dokumenteras. ;)
Fler gamla välkända banksymboler, här Skandinaviska Enskilda Banken SEB.
Sådana här trottoarer ser man inte ofta längre. 1950/60-tal kanske.

Kommentarer

  1. Ja, det var ett pampigt stadshus men jag gillar ändå de äldre byggnaderna mer. Kul att Nyköpings sparbank har kvar den fina eken som symbol. Jag arbetade på sparbanken när en ny logga skulle tas fram och den fina eken byttes ut mot den hemska färglada varianten. Det är många år sedan jag vandrade genom Nyköping men redan då konstaterade jag att det var en väldigt mysig liten stad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra Ingrid om kopplingen till banken. Den där gamla eken skulle de ha behållit. Ja vi är positivt överraskade över citykärnan.

      Radera
  2. Förstår att ni haft fina dagar i Nyköping! En vit fläck för min del. Kul ställen som ni hittar. Besök hos sonen också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena
      Vi hade lite lösa tankar om att fortsätta upp till Stockholm men hade inte riktigt orken att fortsätta denna gång.
      Trevlig helg!

      Radera
  3. Fin reklam för "min" stad. I det fina rådhuset som ligger granne med stadshuset gifte vi oss. Inte intressant i sig, men byggnaden bär på en spännande historia, förutom att den är vacker. För många år sedan skedde här ett mord och en av kulorna som avlossades sitter fortfarande kvar i väggen. http://www.mordkartan.se/nykoping/dubbelmord-och-sjalvmord-i-radhuset-nyoping-1936/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan
      Kul att gå på upptäcktsfärd i din stad.

      Radera
  4. Mycket intressant - gammalt och nytt. Färger och mönster, tack för titten!

    SvaraRadera
  5. Vad kul med inlägg från Nyköping.
    Under flera år jobbade jag för ett företag där och därför besökte jag staden lite då och då, men det var nog ca 15 år sedan.
    Jag tycker om Stadshuset, men känner det malplacerat bland de övriga husen runt torget.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena
      Det var ett bra tag sedan som vi besökte staden och nu fick vi ett helt annat intryck jämfört med förra gången. Kul!
      Stadshuset tycker jag är urläckert men det är ju som du säger en udda fågel.

      Radera

Skicka en kommentar