Kvarnsjöns naturcamping

Efter besöket vid kvarnarna så fick vi syn på en skylt som det stod badplats på, och vi bestämde oss för att kolla vid vilken sjö den kunde ligga. 
Då kom vi fram till Sjötofta fritid och Kvarnsjöns naturcamping. Det visade sig vara en camping i min smak, fin natur, mycket träd OCH en sjö - man ser ut en plats man vill stå på (alltså inga markerade platser) och tar hänsyn till de som står parkerade runtomkring. 
Vid sjön fanns en båtbrygga och båtar, kanske kunde man hyra en båt och ta sig ut på sjön. Dessutom fanns då badplatsen strax bortanför campingen. 
Den här typen av campingar inbillar jag mig är det ultimata för personer som vill finna lugnet i naturen. Hörde att det var tyska som talades av ägarna till den gula plåtisen. Googlade lite och upptäckte att naturcamping är ett begrepp och att det finns en hel del sådana i Sverige.

Kommentarer

  1. På den tiden vi åkte omkring med husvagn fricampade vi helst men gästade även en del naturcampingar. Mycket trevligare än de stora campingar, som visserligen är välorganiserade men betydligt tristare. Med jämna mellanrum var vi dock tvungna att stå på campingar med duschmöjligheter. Det är massor av lugn och frid i dina bilder och den stämningen finns nog säkert på campingen också :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det ser ut som ett mycket trevligt sätt att campa på. Vi hade ju också husvagn när barnen var små - det är väl ca 30 år sedan. Vet inte om det fanns naturcampingar då, vi har i alla fall inte besökt någon. Däremot minns jag ett par campingar med många tallar som gav en mysig(are) känsla än de vanliga som var packade med vagnar, på stora fält.
      Tack Ingrid

      Radera
  2. Finns det några faciliteter på anläggningen? Ett dass borde ju iaf finnas. Diska kanske man kan göra i sjön. Har ju ingen egentlig erfarenhet av camping. Men platsenn ser jättefin ut och skulle säkert kunna inbjuda till ett bad. God kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tror jag nog. Gissar på att det kan finnas i den stora byggnaden som är som en stor idrottsgård. T funderade på om det förr i tiden anordnades danser där, han hade för sig att någon vän till hans föräldrar brukade åka till Sjötofta och dansa...?
      Verkligen fint där vid sjön.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  3. Naturcamping, det var nytt för mig men det låter inte alls fel. Inte ovanligt att det pratas tyska på campingarna tror jag. En vacker campingplats"

    SvaraRadera
  4. Stora campingar är inte roligt. Men jag gillade inte heller när vi parkerade på gräs, då var det för mycket spindlar och andra insekter som ville komma in eller vara på vår uteplats. Att stå på grus gillade vi bäst. Men att stå som packade sillar var inte heller min melodi. Nä.. jag gillar inte campingar alls längre faktiskt :) Men det ser fint ut här!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar