Nyköpingshus

Det är ganska vanligt att vi får spontana ryck och bara "slänger oss iväg" på en biltur. Packar väskorna för ev. övernattningar. Denna gång styrdes kosan mot Nyköping. Senaste besöket där var för ca 15 år sedan. Som i så många andra städer så ser man att det har hänt saker sedan sist. 
Kollade in öppettiderna på Nyköpingshus och såg att vi skulle hinna fram så att vi vid detta besök kunde gå in också. Hade en (något naiv) föreställning om att det skulle vara som Torpa stenhus här i närheten, där man går runt i olika rum och kan beundra väggmålningar m.m. På Nyköpingshus kom vi dock bara in i tornet och det var ingen höjdare(!), jämförelsevis. 
Utan att förboka så hade vi dock turen att hitta ett mycket bra hotell mitt i centrum - det var bra på alla sätt och vis, när det gäller de saker som är viktiga för mig. Ska göra ett inlägg om det senare.

Kommentarer

  1. Det kanske inte gjorde så mycket att det blev en något ljummen upplevelse när ni inte fick går runt och se er omkring inomhus. Själva byggnaderna och området kompenserade säkert för den lilla besvikelsen. En fin plats att promenera på och fotografera :D Skönt att ni fick en positiv hotellupplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid
      Hotellet och fotopromenaden i stan uppvägde gott och väl för Nyköpingshus-besöket.

      Radera
  2. Jag tycker muséet i Kungstornet är ganska intressant. Kanske har en annan bild då slottet finns i "min" stad och att dess historia speglar av sig på många olika sätt. Besöker ni Nyköping igen, så rekommenderar jag det som kallas Å-promenaden. Då får ni fin natur, historiska platser och intressant historik på köpet. https://stefansvardag.wordpress.com/2019/10/27/langs-med-an/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det förstår jag Stefan - mer intressant för er som ser sambanden på ett annat sätt. Säkert är jag likadan när det gäller Torpa stenhus, färgad av att det ligger nära mig geografiskt och spännande minnen från en skolresa i mellanstadiet. Då var stenhuset annorlunda och mycket mer mystiskt. Nu är det som på de flesta andra ställen, turistanpassat.
      Tack Stefan

      Radera

Skicka en kommentar