Tranemo hembygdspark

Eftersom jag blev medlem i hembygdsföreningen förra året och hade läst årets programblad, så visste jag att det var invigning av hembygdsparkens nya museum i söndags. 
Det tar bara drygt 5 minuter för mig att gå dit, så varför inte. 

Nu fick jag möjligheten att gå in i de stugor som finns, de stugor som jag bara har sett från utsidan tidigare. 
Allt var fint anordnat av föreningen och en massa gofika fanns det för dem som ville ha, lite andra kringarrangemang också. 
Sensommaren bjöd på kalasväder som för att göra allt extra trevligt.

Kommentarer

  1. Ser trevligt ut! Fika.. och så träffa Tomas Tranefors. Kul att se husen från insidan. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände inte till honom sedan tidigare, men han var lätt att lyssna på. Kollade upp hans projekt med slåtterängen, i Uddebo.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  2. Vad fint att föreningen ordnar med allt detta och att dj fick möjlighet att komma in och se dig omkring. Många spännande gamla prylar där och gofika är aldrig dumt :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin dag och mysig stämning borta vid hembygdsstugorna.
      Konstigt nog blev det ingen fika för mig denna gång. ;)
      Tack Ingrid

      Radera
  3. Hembygdsgårdar brukar vara så mysiga, även hos er ser jag. Men jag förstår ni har det kallt nu, där sitter alla inne med full mundering.. Glad vi fortfarande går i shorts och linne och har alla fönster på vid gavel på nätterna, även om det inte når över 35 grader på dagen längre. Önskar dig en fin onsdag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sponsrar alla fina hembygdsparker jag har besökt på våra resor, genom att vara medlem i den lokala föreningen. Ett litet, litet tack för alla mysiga välskötta miljöer som vi har fått uppleva.
      Sensommar och höst (+ våren) är mina favoriter; svalare väder, lätt att andas, friskheten, dimmornas ankomst, dagg, mörkare kvällar med mys och tända fönsterbelysningar - det är min tid det. 🧡
      Idag och imorgon kan det tänkas bli 25/26 grader här sägs det. Får försöka "stå ut". ;)
      Tack Anna

      Radera
  4. Hembygdsgårdar brukar ofta vara mycket fina miljöer med eldsjälar som sköter dem och håller snyggt. Kul också om de används till diverse aktiviteter så de får lite liv då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm...skrev ett svar men det verkar ha försvunnit.
      Ja tack och lov för alla dessa eldsjälar och allt jobb de lägger ner.
      Tack BM/Lars

      Radera
  5. Jag blev själv passiv medlem i Tystberga hembygdsförening för några månader sedan. De behövs med sin gedigna kunskap och sina berättelser om bygderna. Stort tack till de eldsjälar som engagerar sig. Tyvärr är ofta medelåldern hos medlemmar och besökare ganska hög, men hoppas det finns en yngre generation som vill axla manteln och ta över en dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag funderat över många gånger när vi har besökt välskötta hembygdsparker; finns det några yngre som överhuvudtaget är intresserade.? Har lite svårt att tro det.
      Vi hoppas! :)
      Tack Stefan

      Radera
  6. Så fin hembygdsgård, vi har helt fantastiska i vårt land. Välskötta och med engagerade eldsjälar. Upptäckt ett par nya och så mycket de ordnar, en har kända artister ibland och mat beställs att äta ute och även fint väder beställs då😊, hittills har det gått bra.

    Vi har sommarväder men tycker denna tid är så skön och vilsam, lugnare och lite mörker som faller är bara fint, om det fick stanna där och inte bli nästan helmörka dagar sen.

    Och så fint i naturen, allt grönt och ännu mycket blommor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tid på året - den är nu. Älskar den där lilla friskheten som finns i luften och myset inomhus på kvällarna.
      Vågar knappt räkna hur många hembygdsgårdar/parker vi har besökt under alla våra bilutflykter. ;) När man som vi ofta har med sig egen fika/mackor/mat i bilen, så lämpar de sig väldigt bra att stanna till vid.
      Tack Monica

      Radera
  7. Vad fint och trevligt det ser ut.
    Var i dina trakter i måndags, i Strömsfors tillsammans med min kusin. Våra föräldrar växte upp där.
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mysigt besök.
      Ja då var du mycket nära. I Strömsfors har vi varit många gånger och fotopromenerat. Gillar den gamla bruksmiljön och den numera renoverade villan.
      Fast vi tycker att det huset var vackert på ett helt annat sätt, när det var bedagat.
      Tack Lena

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.