Lyxliv

När jag kom ut från gymmet idag så fylldes jag av en stor känsla av tacksamhet och frihet. Tittade på klockan när jag gick därifrån och igen när jag kom fram till vår ytterdörr. 
Fem minuter. 
På vägen hade jag passerat TeamSportia, Sparbanken och sett ICA-affären och biblioteket, ett par/tre olika matställen, busscentralen och Tranemosjön. Vad mer kan man önska sig?! ;)
När jag var ung så tänkte jag förstås annorlunda.

Detta är frihet för mig nu. Att inte vara tvungen att äga en bil (om man inte vill) för att få det nödvändigaste i livet. 
Trots att vi bodde i utkanten av en stad tidigare, så fick vi alltid ta bil eller buss till mataffärer m.m. Till gymmet t.ex. tog det ca 40 minuter med buss, enkel resa.

Ordet lyx betyder för en del något helt annat; kanske lyxen att kunna resa, att äga fina bilar, 100 par skor i garderoben, dyra väskor och märkeskläder, en hög position i samhället eller i arbetslivet. Noll intressant för mig.
 
Däremot är det guld värd att med egna ben och utan smärta kunna ta sig dit man vill (fastän inte miltals förstås) och att kunna promenera i naturen/skogen.

Fast många infödda Tranemo-bor undrar med äkta förvåning i rösten, varför i hela världen vi har valt att flytta från staden till det här lilla stället.

Kommentarer

  1. Haha! Jag kan förstå varför man undrar....det är ju rätt ovanligt att flytta från stan när man går mot pensionsålder.
    Förstår också din känsla av tacksamhet. Känner detsamma. Är SÅ glad över att jag känner mig så pigg, trots 60 % arbetsvecka. Få se hur länge det varar... hoppas på ett sätt att det bara blir en kortare tid... men något inom mej önskar en hel termin. Det är ett roligt jobb jag har.
    Ha det fint! Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många lärare är av ett segt och alert släkte. Det har jag skrivit om tidigare.
      Gläds med dig Anna-Lena som får känna att jobbet är roligt att gå till. En slags win-win-situation, du har kul och din hjärna får fortsatt stimulans.

      Ja många börjar fundera över tillgängligheten när man blir äldre, så gjorde vi ju också.
      Från ett villaområde precis på gränsen till "rena rama landet" till ett boende mitt i centralorten med allt man behöver inom gångavstånd/rullatoravstånd.
      Tack Anna-Lena & Trevlig helg!

      Radera
  2. Lever med samma lyx här i Luleå. Brukar säga att 'Går man ut från vår innergård, så hamnar man på Clas Ohlson'. Det imponerar på manliga bekanta. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig beskrivning. Nära till Clas Ohlson imponerar även på mig. ;)
      Lyxliv.
      Tack Bert

      Radera
  3. Bert här igen.

    Jag kan inte kommentera fastän jag är inloggad på Blogger. Fattar inte varför, för på andra blogspotbloggar funkar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suck!
      Rena rama 10 000-kronors-problemet/frågan.
      Vi har bloggat i ca 15 år nu och aldrig kommer detta kommentarsstrul till sin lösning.

      Tänk om de stora bloggportalerna bara satte sig när och löste all den här irritation som olika konton (hos olika portaler) skapar.
      De vill förstås inte, för att bloggare BARA ska använda just deras portal.
      Suck!
      Att man inte kan kommentera på en Blogspot-blogg fast man är inloggad på Blogger, det låter ju väldigt konstigt.

      Radera
  4. Förstår precis vad du menar, även om vi inte har nära till affärer. Men det rör mig inte i ryggen, vi har bilbomb vill ha det eftersom vi vill utforska omgivningarna. Men att uppskatta det lilla, det är verkligen lyxigt. Ha en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nu uppnått den boendedröm som jag haft i ganska många år, det var precis så här jag ville ha det.
      Sedan kan man ju förstås inte vara säker på att det inte kommer nya drömmar.
      Helt plötsligt kanske vi bor ute i skogen. ;)
      Tack Anna & detsamma!

      Radera
  5. Ja, det måste vara helt perfekt. Ni har dessutom allt det lantliga inom syn,- och räckhåll! Själva har vi långt till det mesta. Åtta km till Ankaret .., 2 mil till Halmstad och lika långt till Falkenberg. Nåja det går det med, men lite avundas jag er ,-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man känna. ❤️
      Jag kan avundas dig och allt som du har runtomkring dig. Naturen, haaaavet. . .

      Radera
  6. Jag har nog i stort sett samma uppfattning om vad som är lyx i vardagen. Jag har inte samma närhet till allt det du räknar upp men så länge jag kan öppna dörren och gå ut i naturen så är jag glad, och kanske oftast t o m lycklig. Jag har bestämt mig för att inte ha en ny bil när kontraktet på den här går ut nästa sommar och jag har beskrivit det för mig själv som en frihetskänsla. Ni bor precis på rätt plats har jag förstått och det är bara att gratulera till att ni har hittat ert perfekta boende. Glad för er skull :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid
      Tänker som du när det gäller bilen, vi kommer att ha kvar vår ett tag till men det är ju mycket hantering och kostnader med att äga en bil. Inköp, service, sommar o vinterdäck med tillhörande byte varje säsong, tvätt och eventuella andra behandlingar. "Pappers"exercisen, försäkring och påminnelser om besiktning - ja nåt har jag säkert glömt.
      Jag börjar känna en viss trötthet när det kommer till ägande av det ena och det andra. Tynger ner mig på nåt vis. . .
      Så skönt att känna att vi inte MÅSTE ha en bil.
      ❤️

      Radera
  7. Jag förstår precis vad du menar med frihet och lyx. När vi flyttade från huset var det viktigt att det blev till ett boende där vi ska kunna bo länge (om vi vill). Det är inga trappor, gångavstånd till apotek, livsmedelshandel och annan service, samtidigt som vi inte har långt till natur och grönska. Bil var jag utan de åren jag bodde ensam i Skövde och det gick hur bra som helst. Behövdes bil någon gång gick det bra att hyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då tänkte ni som vi gjorde. Nära till allt det viktiga.
      Sedan vet man ju aldrig om man känner likadant om ett tag, man får ju ändra sig har jag hört. ;)
      Tack BM/Lars

      Radera
  8. Förstår precis hur du tänker <3 Livet på en liten ort lockar inte i ungdomen, många vill bort då. Men många återvänder också till rötterna eller till det småskaliga, med närhet till allt och nåt slags trygghet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska ofta nuförtiden hör/läser jag om att människor återvänder hem till sina mindre orter. Kanske lockar det livet mer när man är på väg/eller redan har bildat familj.
      Tack Carita

      Radera
  9. Lyx för mig är att vakna på morgonen och känna sig frisk. Frihet för mig är att kunna ta sig ut i naturen och till platser man vill se, men då krävs en bil. Stadens alla bekvämligheter är för stunden sekundärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis.
      Uppfylls ofta av tacksamhet när jag nu kan röra på mig utan smärta. Den största lyxen.
      Vi som ofta är på utflykt vill förstås gärna ha bilen kvar, men den dag vi inte kan det så vet vi att det kommer att gå bra ändå.
      Tack Stefan

      Radera
  10. Ja lyx är så olika, jag måste ha bil där vi bor, ca 12 km till stan och vi bor på landet. Vet inte om jag ska säga att vi har det lyxigt men vi bor fantastiskt bra med naturen in på knuten o slipper stadslivet (ljudet) och om det är klart väder kan jag åka ca 5 min så ser jag alperna - det är min lyx :)
    Nygammal bloggare, haft uppehåll på 8 år, http://svensktysken.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå där Kenneth!
      Kul att du hittade hit.
      Gissar på att många har olika lyx-listor som gäller för var och en.
      Kanske tänker jag mer på skillnader "här och där" i och med att vi nyligen flyttade till ett litet samhälle efter att ha bott hela våra liv någon annanstans. Så det blir en del jämförelser och jag antar att de där jämförelserna minskar ju längre vi har bott här.
      Vi ses!

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.