År 1470

När jag står framför entrén till Torpa stenhus/slott så tycker jag mig se medeltiden i den speciella dörrutformningen. Historiens vingslag alltså. 

För oss som bor i trakten av slottet så har vissa historiska fakta fastnat och även spökhistorierna känner vi till. Lite mer historiska fakta finns att läsa HÄR, för er andra. 

Idag tog jag inga bilder på långt avstånd på det vackra stenhuset där det ligger vid sjökanten men några blev det på interiören. 

Vi hade turen att få tillbringa lille M:s nästsista lediga dag på 2024:as sommarlov, med honom och hans föräldrar. Efter en sväng inne i slottet som kanske inte var en höjdare för en snart 4-åring så åt vi lunch på slottscaféet. Mycket nöjda!
Ni kanske förstår av bilderna att jag mest fastnade för fönstren och dess ljusinsläpp.
Älskar den här typen av målningar. Har sett liknande i ett par medeltida kyrkor som jag har varit inne i.
När vi (sonen och jag) efter rundturen satte oss utomhus på träbänken som skymtar där nere i vänstra hörnet av fönstret, så utbrast vi; Naturen alltså, den är vackrare än allt annat. Vi tittade ut över sjön, mot den frodiga grönskan och kände den starka vinden blåsa ur våra huvuden från alla medeltida intryck. 💚
Sonsonen tyckte att vi skulle dansa och sjunga på scenen - det gick väl sådär.

Kommentarer

  1. Synd att ni inte stod på scenen, då jag satt i publiken förra veckan. Ni hade säkert förhöjt den redan superbra föreställningen.
    Fina bilder... som vanligt.
    Gillar verkligen "vårt" fina slott, både interiört och exteriört.//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torpa har en plats i mitt hjärta.
      Som barn i Borås så fick vi ju åka på skolresa till Torpa i mellanstadiet. Då var det en mer spännande plats än idag, men fascinationen för platsen består ändå. Jag dras till Hofsnäs/Torpa-området fortfarande fastän jag säkert har varit där minst 100 gånger förut.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  2. Vackra bilder med fint ljusinsläpp på mäktiga Torpa stenhus som vi besökt ett par gånger. Antar att du har samma förhållande till den här trakten som jag har till Varnhem. Trots att jag bodde där nästan 30 år och besökt kyrkan och det vackra området mängder med gånger tycker jag fortfarande det är lika fascinerande vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varnhem är ju magiskt - förstår att du aldrig tröttnar på den platsen.
      Tack BM/Lars

      Radera
  3. Kanske inte så kul inne i slottet för en 4-åring men vi andra kan beundra och gilla det vi ser av målningar, andra utsmyckningar och så klart de djupa och vackra fönstren. Jag har många gånger önskat att nutida fönster var lika bra att sitta och filosofera i. Att få krypa upp precis intill själva fönstret och bara sitta där och titta ut medan tankarna går. Mina farföräldrar hade en modernare variant av ett sådant fönster och där gillade alla vi systrar att sitta.
    Men visst är naturen det som man njuter mest av och där på bänken förstår jag att de tankarna kom :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den typen av fönster med någon slags sittplats precis i anslutning ser så himla mysigt ut. Förstår att ni gillade att sitta där.
      Tack Ingrid

      Radera
  4. Torpa Stenhus inte så långt från mig heller. Har varit där några gånger. En väninna är guide där.
    Fint ställe och intressant historia också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt område Torpa & Hofsnäs.
      Tack Lena

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.