Den gamla byskolan

På första bilden ser ni ungefär hur vi har det när vi är ute på planlösa utflykter, (foto)fynd utefter grusvägar är väldigt vanliga. 

Här en fin gammal byskola. Den har till och med fått en "kringla"skylt, en sådan som markerar att här finns det en sevärdhet. 

Jag brukar ju chansa på att trycka kamerans objektiv direkt mot glasrutor för att se om det kan bli några interiörbilder - många gånger blir det förvånansvärt bra. 
Jag hade väldigt gärna velat gå in i den här skolan för att kunna fotografera ordentligt.

Kommentarer

  1. Snyggt! Så gemytlig skola :) Kreativt att trycka kameran mot glaset :) Hoppas verkligen att något skolbarn som förkovrat sig därinne får se detta och uppleva några minnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en idyll - nu när vi tittar på det. Säkert för att vi nu känner till många skolor med hundratals elever.
      Vill tro att barn har det bättre i mindre skolor och i mindre klasser.
      Tack Åke

      Radera
  2. Vilken fin gammal byskola och så mysigt det hade varit att få gå in i den. Smart att ta bilder genom glaset. Blev ju inte pjåkigt alls!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Znogge
      Mycket charmig och fint tillvaratagen.

      Radera
  3. Vilken mysig gammal skola och väl omhändertagen såg den ut att vara också. De här gamla skolplanscherna vi hade var så fina. Vi har många gånger frågat oss vart de tog vägen när vår byskola i Essunga lades ner…

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mycket gott skick.
      Såg för inte länge sedan jättefina skolplanscher i en antikaffär, sååå charmiga. Blev väldigt köpsugen, men de passar inte alls in i vår stil här hemma.
      Tack BM/Lars

      Radera
  4. Blev ju jättebra bilder genom glaset. Undrar om det är samma Slätteryd som jag tänker på, mellan Hestra och Båraryd/Gislaved.
    Borde åka mycket mer på småvägar. Det finns så många "smultronställen". Ha en fin lördag! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta ligger mellan sjön Bolmen och Unnaryd.
      Som sagt, skulle gärna vilja gå in (också).
      Tack Anna-Lena

      Radera
  5. Vilken fin och mysig gammal byskola. Att fota genom fönster funkade väldigt bra men det är klart att det vore roligare att kunna vara där inne och se lite bättre. Våra barn gick i en byskola som var lite större men jag tror att det som mest gick närmare 60 elever där från ettan till sexan. En väldigt bra skola med engagerade lärare som såg alla elever. Men den är tyvärr inte heller i bruk längre. Det är synd för det finns många barn som skulle må mycket bättre i lugnare miljöer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker som du, att det småskaliga vore bättre för många barn. Det enda jag hör är att de läggs ned, de som finns kvar.
      Tack Ingrid

      Radera
  6. Sådana där bilder är värdefulla. Ibland längtar jag tillbaka till den gamla skolan (dock ingen byskola för mig).
    Tack vare din make så hittade jag din blogg! Jag har bott i Lidköping i 24 år men kommer ursprungligen från Vårgårda. Denna sommaren har jag flyttat till Karlstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och Välkommen Geddfish!
      Tack för att du tittade in och tog dig tid att skriva lite, hoppas att vi ses igen.
      Barbro

      Radera
  7. Förvånansvärt ofta är det på små byvägar man hittar pärlorna. Det är där vår svenska historia har sina rötter och har man tur springer man på välbevarade byggnader under bilturer och vandringar.
    Det här med att fota genom bilfönster är en intressant idé. Jag som är konstant åksjuk brukar ägna mig åt det under långa resor...då som passagerare förstås :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där gav du mig en ny idé - att fota genom bilens rutor också (fast vi brukar "veva ner" dem). Det kanske blir lika bra som här genom fönsterrutorna. Som sagt, jag brukar bli förvånad över resultatet.
      Tack Stefan

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.