Intelligens vs intelligens

Ibland kan jag lägga märke till att med intelligens så avser många den sorten som är bra att ha när du skall lyckas i skolans värld. Jag kallar den för teoretisk intelligens. Så finns det en (minst) annan typ. Den som har med kroppen och det praktiska handlaget att göra. Den jag kallar för den praktiska intelligensen. Den senare avundas jag ofta människor som har. 
Såg på dokumentären "Att bära ett hus" (SVT Play, 3 delar) och förundrades. Vilken grej! 
Allt detta medvetna slit, för att det var så han - Marcus Torgeby ville ha det. Att utsätta sin kropp för strapatsen. 
Flera gånger under livet har jag hört människor säga: Det är han/hon som är hjärnan i vårt förhållande. Så kommer jag aldrig att uttrycka mig. Om jag fick födas på nytt så hade jag 100 gånger hellre varit mer praktiskt lagd. Om jag fick välja. 
Det ultimata hade kanske varit att vara bra på både ock. . .det finns visst den typen också. 
Undrar dock om fördelningen är 50/50? Eller mer 30/70 eller 40/60.

Kommentarer

  1. Är heller ingen praktiker. Tyvärr så äger ingen i vår familj någon större praktisk intelligens. Men antagligen rn hel del teoretisk sådan. Vilken man har betydligt mindre nytta av,...//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så tycker jag att det kan kännas i livet, att ha varit mer praktiskt lagd hade varit användbart.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  2. Ja, det bästa och mest praktiska, vore väl en kombination av det teoretiska och det praktiska, precis som du skriver. På min mammas sida vimlar det av enormt praktiska kvinnor; omåttligt kreativa och river och bygger om hus på egen hand, väver, stickar, ja, allt. Men så har dom det teoretiska också. Tyvärr tog allt detta slut vid min skapelse .., alla dessa egenskaper fanns väl endast i begränsad mängd på skapelsens lagerhyllor (ja, jag har arbetat i butik ...). Nåja, man har ju klarat sig ändå. /Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Men så har dom det teoretiska också. Tyvärr tog allt detta slut vid min skapelse ..,"
      Ungefär så.
      ❤😘
      Tack

      Radera
  3. Jag har nog varit en mix av båda. Ingen mästare på något men tillräckligt för att kunna både göra min del i husbygge och renoveringar och för att se lösningar där problem uppstod. Min man och jag kompletterade varandra på så sätt. Jag såg hur vi kunde göra och sedan gjorde han oftast så :D Men oj, vad jag har spikat, isolerat, målat och klättrat på takstolar under mina yngre år. Vad gäller den teoretiska intelligensen så får andra uttala sig om den. Jag vet att jag ligger över genomsnittet men jag lägger inte så stora värderingar i det. Jag vet bara att numera är det skralt på båda områdena :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid - så kul att läsa.
      Kanske lite liknande som maken och jag har haft det. Det "lilla team:et" som vi brukade kalla oss. Otaliga är de projekt som vi genomförde tillsammans i huset. Med något enda undantag så fixade vi allt själva.
      Fast maken har något som jag saknar, nåt slags praktiskt handlag som jag avundas. Övning ger färdighet sägs det och jag gissar på att jag har övat för lite på att utveckla min egen händighet, när han alltid har funnits i min närhet.
      Ler åt dina sista ord - "skralt på båda områdena". Samma här.

      Radera
  4. Jag läste om programmet, men bör kanske se det. Imponerande. Kan hålla med om att jag i många lägen hade valt att vara en praktiskt person och inte en tänkande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Imponerande är ordet!
      Jag hade absolut velat vara mer händig, och lite mer intelligent hade säkert också varit bra. ;)
      Tack Stefan

      Radera
  5. Ibland blandas intelligent i hop med intellektuell, vilket är olika saker.
    Man kan var intelligent på många olika sätt, tur att vi alla inte är lika.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det är ju inte konstigt alls med två så liknande benämningar.
      Tack Lena

      Radera

Skicka en kommentar