Uppklarnande

Startar dagen med parkeringsträning för den gamla tanten (alltså jag). Nu när vi bor högre och har en massa parkeringsytor att titta ned på, så ser jag hur bra många är på att backa och parkera rätt i de små rutor som vi boende (och de andra husens) tilldelats. Överhuvudtaget är det bland mina sämsta grenar, att backa och backa rätt. Så maken fick agera bilskolelärare på morgonen. Tror inte att jag fick godkänt. ;) 
Efter det gav vi oss ut på småvägar i närheten och plötsligt tittade solen fram och skapade extra liv i gulnande löv. 
På hemvägen åkte vi igenom stationssamhället Limmared och plötsligt dök en gammal rälsbuss/motorvagn upp på spåret. Vi vände och åkte för att kolla om den stannade till vid stationen. Det gjorde den och vi fick chans att ta några snabba bilder.

Kommentarer

  1. Är också oduglig på att backa. Undviker det i möjligaste mån... Iallafall avd det gäller att parkera. Men så häftigt med en rälsbuss... NOSTALGI! Ser att det öär passagerare med också! Undrar om den ersatte ett "trasigt" tåg... Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena
      När vi såg vagnen passera vid järnvägsövergången så tänkte vi att den kanske skulle göra ett litet stopp vid Glasets hus, det visade sig stämma.
      Det här verkade vara en nostalgiresa för järnvägsintresserade men jag vet inte varifrån de kom eller vart de skulle.

      Radera
  2. Är inte heller någon höjdare på att backa och numera vänder jag bilen här på uppfarten och struntar i det eviga pipet som varnar att jag kommer för nära slänten när jag någon gång tror mig om att kunna backa ner mot vägen. Såna gånger får jag nästan ALLTID börja om och köra upp igen, i alla fall en bit. Med vår lilla Toyota Yaris, var det aldrig några problem, inte heller att fickparkera. Värre nu med större bil. /Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att jag inte är totalt ensam om den backosäkerheten.
      Tack Elisabet

      Radera
  3. Dessa underbara rälsbussar. Jag minns min barndom när vi kunde ta rälsbussen från byn in till Nyköping. Det var då det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu med lite nostalgisk blick så tyckte jag den var extra fin.
      Tack Stefan

      Radera
  4. Med träning kommer snart resultaten :D Jag har min parkering i ett garage där det krävs lite trixande för att komma rätt in till min plats. Det blir en del backande och på köpet har jag lärt mig att bättre ha koll i yttre backspeglar. Numera tycker jag själv att jag är ganska duktig :D Du fixar också att backa efter några till försök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Träning ger färdighet" - det tror jag absolut stämmer. Jag behöver träna MYCKET. ;)
      Tack Ingrid

      Radera
  5. När jag var lite undrade jag alltid var Abonnerad (med betoning på sista a:et) låg..,.. hahah, tänkte på det nu när jag såg skylten på rälsbussen. Jag gillar inte att fickparkera, gör det för sällan. Men backa känner jag mig i af trygg med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med Abonnerad har jag hört från någon annan också, helt förståeligt. :) Som jag minns min tid på bilskolan (inför körkortet) så tränade jag inte backning och fickparkering särskilt mycket alls. Jag behöver helt klart träna mycket.
      Tack Anna

      Radera

Skicka en kommentar