"Is this art" - en liten blinkning till kulturetablissemanget?

Maken hade sett nån bild i sociala medier om utställningarna som pågår just nu på Textilmuséet i Borås. Färg & Form i alla möjliga sammanhang, det brukar vi gå igång på. Så igår blev det en tur in till stan och Textile Fashion Center, där muséet huserar tillsammans med Textilhögskolan. 
Med tiden har jag förstått att jag inte är någon genuin allätande musei-besökare - utan det måste vara en utställning som jag verkligen gillar. Att se allsköns utställningar för att förkovra mig, det funkar inte - blir uttråkad. 
"Mönstrade positioner" blev tvärtom en humörhöjare. Färg, form och mönster i en salig blandning. Kul! Fast den del som jag fastnade för mest var mer grafisk. De två första bilderna visar lite av vad besökarna har att vänta sig.

Jag rekommenderar att ni klickar på bilderna för större närvarokänsla.
Lovisa Burfitt (det enda namn som jag kände igen på utställningen) med sina moderna och direkta uttryck fastnade jag för. "Enkelt" och slagkraftigt. Nutiden. . .
På de senaste utställningarna som jag har besökt, så är det numera en annan ljussättning. Väldigt mörkt allmänljus och sedan ljusspottar riktade mot föremålen. Visst blir det en tuff effekt, men jag hade föredragit en något ljusare omgivning. Vill man detaljstudera så blir det nästintill svårt att se ordentligt.

Kommentarer

  1. Ja, här var det verkligen färg, form och mönster och det går inte att låta bli att le åt allt det färggranna :D Kul att ni hittade en utställning som ni verkligen gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så kände jag också Ingrid - blev glad över allt "sammelsurium". Uppiggande var ordet.
      Tack

      Radera
  2. Nja... en del är konst... annat...kladd... eller... et kanske också är konst. Svårt det där. God eftermiddag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar man. . .
      Tack Anna-Lena & detsamma!

      Radera

Skicka en kommentar