Morups Tånge fyr

Igår - en mycket lyckad och (foto)aktiv dag på Västkusten. 
Jag fick idéen när jag slog upp mina blå på morgonen, att vi skulle ta en biltur till kusten med riktning Glommens hamn. 
Medhavd fika förstås, så att vi kan slå oss ner i det vackra landskapet på valfri (folktom) plats. Det är lyx för oss. 

Däremot är det väldigt trevligt att slänga några ord med människor man möter. 
En ensam kvinna som såg att jag hade kameran runt halsen frågade om jag ville ta en bild på henne, med hamnen som bakgrundsvy - självklart! 
Trevligt småprat blev det om den underbara havs & hamnmiljön och lite annat också. 

Efter avklarad fotopromenad och kaffe så bestämde vi oss för att åka till den närliggande fyren Morups Tånge, den går inte att missa när man är Glommen men konstigt nog så har vi aldrig åkt fram till den. 
Vilket ställe, vilket landskap! 

Dit skall vi åka igen och rikta in oss på att vandra längs med havet och över dynhedarna. Ser redan fram emot det.
Min "partner in crime" tillika livet.

Kommentarer

  1. Verkar vara en helt underbar plats. Vi har mycket att njuta av vid Sörmlandskusten, men inte något likt detta.
    Visst är det trevligt att börja samtala med personer man inte känner. Märkligt nog sker detta nästan alltid när man är ute i naturen, sällan i stan. Kan man säga att hundägare, barnfamiljer och fotografer är de som har lättast att inleda en konversation med okända?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen vackert. Vi vill återvända och gå över hedlandskapet.
      Möten i naturen - alla är på en plats de vill vara och det är så lätt att börja prata om omgivningarna, det som vi då gemensamt upplever.
      En gång på Jälmå-leden så blev vi "kidnappade" av ett par som var på hemväg, där i sina hemtrakter.
      Häng med oss, sa de. Så ska vi visa er hur ni kan gå. Under trivsamt tjatter följdes vi åt en bra bit. Det kändes som om vi hade känt varandra i många år, otroligt lättpratade.
      Ett fint minne och en kontrast till hur vi brukar ha det när vi fotopromenerar. Då är vi i inne i vår respektive bubbla.
      Som sagt, trevliga möten.
      Tack Stefan

      Radera
  2. Vackert där på Västksusten. Det öppna havet som breder ut sig utan skärgård. Slätter och vidder och en fin fyr. Det var säkert en fin tripp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket lyckat och inget som var planerat - då blir det ofta extra bra.
      På det där hedlandskapet vill vi vandra när vi återkommer. Speciellt och vackert, särskilt när man som vi kommer från och bor i skogtäta trakter.
      Tack Carita

      Radera
  3. Jag instämmer i orden "vilket ställe". Det ser helt underbart ut och jag är glad för den vackra fotopromenaden :D Den där kommande vandringen över dynhedarna ser också jag fram emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt - du får hänga med ut på hedarna Ingrid 💚
      Sannerligen ett lyckat "första gången-besök" där på Morups Tånge.
      Tack

      Radera
  4. Morups tånge är verkligen vackert. Vi gjorde ett lunchbröds där när jag hade varit på återbesök efter min axeloperation i Halmstad. Vi har även varit där en magisk majkväll för några år sedan, så häftigt! Det går inte att sluta fotografera där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj så det blev! Lunchbesök och inget annat gjorde vi naturligtvis….//B-M

      Radera
    2. Den där autocorrect-funktionen alltså - det kan bli hur tokigt som helst, men jag förstod vad du menade. :)
      Tack BM/Lars

      Radera
  5. Men wow, vilka pärlor det finns. Vill helt klart åka dit. Ser verkligen fantastiskt ut. Tack för att du delar med dig av din utflykt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod Hanna. :)
      Ett toppenställe helt klart.

      Radera
  6. Så fina bilder, där har jag inte varit så det var kul att få uppleva platsen via dig! Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Anna
      Vi är förvånade över att vi inte har varit framme vid fyren förut, trots alla otaliga besök i Varberg/Falkenbergs-området.
      En riktig pärla. Älskar naturtypen (det öppna landskapet) som kontrast till hur vi alltid har bott - i skogsrika trakter.
      Ha det gott!

      Radera

Skicka en kommentar