Gässlösa naturreservat, Halland

På väg hem från kusten i helgen, i den då 27 gradiga värmen så stannade vi till för lite vätskepaus. 
Längs med vägen från Varberg mot Ullared ligger Gässlösa ädelskogsområde. 
Jag trodde först att det var en ren bokskog men såg senare när vi gick omkring bland lövträden att det även växte andra typer där. 

Vilka är ädellövträden undrade jag, svar: "De inhemska trädslagen som räknas som ädla lövträd enligt skogsvårdslagen är alm, ask, avenbok, bok, ek, fågelbär (=sötkörsbär, skogskörsbär), lind och lönn". 
Jaha, då vet jag och nu även ni. ;) 
En mycket trevlig och vacker plats - där skulle jag kunna tänkt mig att promenera runt en längre stund.

Kommentarer

  1. Där skulle jag också gärna ha promenerat och lyssnat till skogens ljud :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt förståeligt Ingrid.
      Sådana där lövträdsskogar med många bokar i, det är något speciellt. 💚

      Radera
  2. Och vilka härliga gröna nyanser! Ljuvligt!

    SvaraRadera
  3. Lövskog och speciellt bokskog i försommartid är bara så vackert. Man är alldeles omgiven av grönska…

    SvaraRadera
  4. Fint och orört där! Gillar vattendragen, och mossan förstås. Vad är det blå och röda där på sista bilden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt ställe.
      De där färgerna är markeringar på träd(en) för olika vandringsleder. Blå leden och röda leden.
      Tack Carita

      Radera

Skicka en kommentar