Borås Art Biennial 2024

Fast jag har alltid stavat ordet; biennal - så den här stavningen kändes lite udda eller kanske bara engelsk. ;) 

Strunt i det, idag var i alla fall en helt perfekt dag för att fotopromenera runt i vår födelsestad Borås. Ganska blåsigt men med en somrig himmel. 
Vi började promenaden vid Borås Konstmuseum och P A Halls terrass. 
Jag visar bara vissa av verken fast vi gick runt och kollade på alla, annars blir det för mycket (konst)korvstoppning.
På svenska kanske lager, loopar och linjer.
Vid den fina Sandwalls plats har nu den stora muralen av Alfred Nobel (konstnär Kobra) bytts ut mot en ny av Nespoon. Hon är känd för att hennes verk påminner om spetsar, så ock denna. Jag tycker om den men/och den ger ju ett helt annat uttryck jämfört med föregångaren.
När vi senare kom bort till Fashion Textile Center så fanns det ett verk där av henne också. I fler dimensioner. Kul!
Det här verket av Elin Stampe skall absolut upplevas i verkligheten. Sol och vind skapar ljus och ljudeffekter.
Nästa vecka är det Borås Pride.

Kommentarer

  1. Oj, vad mycket fint, spännande och kul att titta på. Vad roligt det måste vara att bo i ett hus som pryds så fint. Mindre kul om målningen inte är så fin som här. Jag gillar allt du visar här och jag skulle gärna gå där och göra nya upptäckter lite överallt. Kul att få se genom dina bilder :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fin och uppmuntrande kommentar Ingrid.
      En riktigt härlig fotopromenad idag, väldigt nöjda.

      Radera
  2. Instämmer med föregående skribent! Varför besöker vi aldrig Borås?? Det kan man fråga sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Eller Tranemo. ;)
      Tack Elisabet och Trevlig midsommar önskar jag dig/er!

      Radera
  3. Gillar bollarna. Och det som flyter i Viskan.
    Borde vara dags att ta en tur till "stan". Har inte varit där sen i februari...
    Ha det fint! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att dagen blev bättre än väntat, tack vare vädret och vissa av konstverken.
      En riktigt god macka på Café Viskan gjorde inte saken sämre.
      Om du tycker att det är kul å spana in konstverken så håller biennalen på till 15:e september.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  4. Vilken vackert uppvisad promenad :) Läckert med de paddlande :) Glad Midsommar på Er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Åke, kul att höra.
      Önskar dig/er en riktigt fin midsommar också.

      Radera
  5. Vilken trevlig fotopromenad, antar att det blev en del bilder tagna…. Den spetsliknande muralen tyckte jag mycket om. Nu får det banne mig bli en tur till Borås när vi kommer tillbaka hem. Tills dess får vi tacka för att vi fått följa med er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! :)
      En mycket lyckad Boråspromenad.

      Radera
  6. Måste säga att den nya på Sandwalls plats verkligen är min favorit, så vackert! En trevlig fotostund förstår jag det var :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir bara finare och finare ju mer jag tittar på den.
      Vi hade det riktigt härligt och tog en fika på Café Viskan, som för ovanlighetens skull inte var knökafullt. Länge sedan sist. . . och mycket gott!
      Tack Anna

      Radera
  7. Det verkar finnas så mycket att titta på i Borås. Jätteroligt att följa med på konstpromenad och så tycker jag naturligtvis om de vackra nävorna på den första bilden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi parkerade vid Borås kulturhus så var det nävorna som mötte oss, ett fint välkomnande.
      En lyckad dag, mycket tack vare det behagliga vädret.
      Tack Anita

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.