Alla dessa gubbar

Vi är väl alla mer eller mindre konstiga.? 
Ett litet nörderi som jag ägnar mig åt är att titta efter snidade gubbar på fönsterbrädor i gamla hus som jag passerar. Lite som Döderhultarn-alster. 
Ganska ofta finns de i hembygdsstugor. 

De här fyra gubbarna stod i stora huset på Västra Hargs hembygdsgård, där vi som vanligt hamnade av en ren slump. Såg en skylt, svängde av och maken satt tålmodigt kvar i bilen medans jag letade detaljer bland husen.

Fast Brunstorps gård tyckte han var en riktig pärla.
 

Kommentarer

  1. Tror att vi har en på en hylla också. Lite häftiga! Skulle aldrig kunna gå till det! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har också haft ett par gubbar för länge sedan.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  2. Västra Harg .., det känns bekant. Min väninna i Falun, hon som är i mitten av de nittio, är uppvuxen i Harg i Östergötland och gifte sig med någon från Harg - den ena bodde i Västra och den andra i ..., kan det ha varit östra? Så ofta talar hon varmt om den trakten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde ju vara samma Harg, tycker jag.
      Östergötland har blivit ett av våra absoluta favoritlandskap, mycket pga östgötaslätten som påminner en hel del om Skåne. I vallmotider är det LJUVLIGT! ❤️
      Tack Elisabet

      Radera
  3. Vilken tur att du hittade fyra gubbar på samma plats, måste ha känts fint eftersom du spanar efter snidade gubbar :D
    Västra Harg ligger inte långt från Mjölby medan Östra Harg ligger på andra sidan om Linköping, närmare Roxen :D Lite kunskap har jag från mina två, eller tre om vi ska vara noga, Östergötlandsperioder :D

    SvaraRadera
  4. Så skoj det är att höra om människors nörderier. Själv kan jag inte gå förbi en vacker dörr utan att vilja fotografera den. Gamla vackra fönster är inte heller fel…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt förståeligt nörderi. :)
      Byggnadsdetaljer fastnar jag också gärna vid.
      Tack BM/Lars

      Radera
  5. Visst är det kul att nörda in sig! Jag tänker alltid på Emil när jag ser snidade figurer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, en bra påminnelse. Det gjorde jag ofta förr också, tänkte på den där snickarboa´.
      Tack Anna

      Radera

Skicka en kommentar