Det var en gång en underbar trädgård. . .

Igår firade vi inte något speciellt men vi åkte hem till svärmor i huset och åt lunch tillsammans. 
Därefter ett besök hos svärfar på demensboendet. Undrar hur han har det där inne i sin egen värld - han tittar sällan ut i den vanliga världen, den som pågår runtomkring. 

När vi någon timma tidigare hade ätit lunch så gick jag runt i hans före detta paradis, trädgården som han älskade. Så fin, så fin. Nu är den en skugga av sin forna storhetstid, alla land med perenner är igenväxta av kirskål, men här och där tittar vissa av blommorna fortfarande fram. 

I efterhand så inser vi att att svärfars demens började för mååånga år sedan, då när han inte längre kunde planera och sköta sin trädgård, den som han hade vistats i och arbetat i varje dag förr. 
Han ville inte att vi skulle hjälpa honom för det skulle han göra själv - i morgon. 
Det var bara det att han hade tappat både minne och tidsbegrepp och "i morgon" kom aldrig. Därmed blev ingenting gjort. 
Nu försöker maken och jag att i alla fall sköta gräsmattor och kanttrimning plus ytorna ner mot gatan, så att det inte ser ut som en ödehustomt. Att ta tag i alla land orkar vi helt enkelt inte.

Kommentarer

  1. Vad fint att kunna gå där i trädgården och minnas hur vackert och välskött det var men vad sorgligt att den successivt förföll. Ni håller efter det viktigast och det måste få räcka. En av anledningarna till er flytt var väl, om jag minns rätt, att slippa trädgårdsarbetet så det är nog bra att hålla det på en lagom nivå.
    Kanske svärfar nu mår ganska bra när han förmodligen inte är medveten om sin sjukdom på samma sätt som tidigare. Oftast är det nog de anhöriga som lider mest.
    Väldigt vackra bilder på blommor som fortfarande gör trädgården fin.
    Njut av resten av midsommarhelgen och ta hand om varandra <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid
      Många tankar och känslor blir det när jag(vi) träffar svärföräldrarna, i alla fall vissa av gångerna - vi ses ju regelbundet.
      När jag strövar runt i hans Paradis, så blir allt så påtagligt. Allt hans arbete, hans passion. Den person han var. . .

      Radera
  2. Att sköta en trädgård kräver en hel del. Så tråkigt att ogräset tar över så snabbt. Men så är det... naturen råder.
    Och demensvärlden...undrar hur den ser ut. Men jag vill helst inte veta...//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena
      Det går ju inte att låta bli att tänka på hur T och jag själva kommer att "bli".
      Trädgården kan aldrig bli såsom den var när svärfar arbetade i den varje dag, lite vemodskänslor dyker upp.

      Radera
  3. Demenssjukdomar är inga snälla sjukdomar och ofta kallas de för de anhörigas sjukdom, med all rätt. Tråkigt att se hans intresse och livsverk förfalla men samtidigt gör ni väl alldeles rätt som håller det på en acceptabel nivå så länge svärmor bor kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BM/Lars
      Ofta tänker jag tacksamma tankar över att mina egna föräldrar inte drabbades av demens, utan dog av kroppsliga sjukdomar. För mig är demens SÅ mycket värre att uppleva som anhörig.

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.