Lasse Åberg-utställning på Abecita

Vilken höjdare! 
I mina ögon en av de allra bästa som visats på Abecita i Borås. 
Helt klart en fördel att vara äldre när man tittade på konstverken. Många referenser/blinkningar som kunde uppfattas i motiven om man visste vad de handlade om. Personer och företeelser som fanns förr. 
Å så själva tecknings-hantverket. 🖤

Jag visste att Lasse Åberg är lite klurig men det blev ännu mer påtagligt nu när jag i godan ro kunde studera tavlorna och läsa texterna längst ned. Drog på munnen många gånger, men även andra känslor dök upp. 

Om man som jag har läst tidningen MAD under sin uppväxt, ja då blev programbladets självporträtt extra kul.
Jag läste att Lasse hade en komplicerad skolgång och blev mobbad - kanske är det därför som den här teckningen och texten längst ner kändes lite extra i hjärtat. Tänkte även tillbaka på min egen skolgång och hur de andra elevernas ansikten nu börjar blekna, ja de flestas har försvunnit helt.
Alla detaljer. . .
Älskar hans humor.
"Den svenska ankdammen", ett uttryck som användes ofta förr. Även nu?

Kommentarer

  1. Vill se! Måste ta mig i kragen och åka dit! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag. Även de två andra utställarna var intressanta på sitt sätt.
      Log brett åt många av Lasses klurigheter. Var riktigt upprymd efteråt. :)
      Tack Anna-Lena

      Radera
  2. Det skulle ha varit kul att få komma dit och titta. En utställning där man inte måste orka ta in text utan kan fokusera på bilderna. Och Lasse Åberg kan man inte låta bli att gilla och imponeras av. Boken "omkring vår eld" får mig genast att nynna tyst på fortsättningen av den lägersången. Jag var länge med i scouterna och den var given runt lägereldarna. Mysiga minnen :D Ugglan och musen ler jag åt och även åt annat. Men klassbilden känns inte riktigt lika kul. Jag har inte hört uttrycket om ankdammen på länge så kanske är det vi lite äldre som känner igen det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid
      Kanske kommer utställningen norröver senare - ibland rör de ju på sig.
      Verkligen en givande rundtur.

      Radera
  3. Som jag skrev till Tony tidigare idag så står den här utställningen på listan för vintern. Abecita besöker vi ibland för deras utställningar brukar vara bra men jag kan tänka mig att Lasse Åberg var mycket speciell. De flesta i vår ålder har nog haft en affisch eller tavla som kommit från hans penna. Tack för en fin förhandsvisning!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.