Grindsamhällen

Eller gated communities som det heter på engelska. 
Någon enstaka gång har jag hört talas om det här i Sverige, men för det mesta så är det USA som jag tänker på när jag hör ordet. 

Idag under min promenad så gick jag på en för mig ny gata och allra längst upp på toppen av den, så låg det en stor fastighet med en mur runt hela tomten och i anslutning till den en tennisbana. 

Funderar över om grindsamhällen är en företeelse som kommer att öka här i Sverige? 
Tänker på det ökande grova kriminella våldet här. 
Än så länge riktar det sig ju mest mot andra kriminella, men jag är inte tillräckligt kunnig för att veta varför skyddade bostadsområden blev så stort i USA och vilka slags brott det kan tänkas skydda mot.

Vad tror ni - skulle det kunna bli likadant här i Sverige?
 

Kommentarer

  1. Ja, det beror nog var man bor .., men kan man verkligen helt skydda sig? Det tror jag inte. Minns förvåningen när Anna och jag själv besökte sydvästra England och när vi gick en bit från allfartsvägen .., hur vi ofta möttes av anslag som meddelade att det var privat område och att man inte fick gå in där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror inte jag heller.
      Ingrid lämnade en intressant kommentar och då tänker jag att det inte är bara mot brottslighet som man vill skydda sig. En utvidgning av ordets betydelse (för jag ser ju bara de där USA-områdena för min inre syn).
      Tack Elisabet

      Radera
  2. Jag har sett ett inslag i tv någon gång om ett grindsamhälle i Sverige men jag fick inte uppfattningen att det endast var kriminalitet som skulle stängas ute. Det var lite som att de som hade råd att bo där ville ha området för sig själva. Så minns jag det men kanske har jag glömt en del. Så är det helt klart för jag minns inte ens var det här instängslade området finns. Men mycket som finns i USA kommer ju hit så kanske blir det vanligare. I Marseille bodde vi i ett gated community men det var bara bilar som hindrades. Gångvägar fanns där alla kunde passera genom området. Så kanske är en av anledningarna att få så bullerfritt som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid för en intressant kommentar. Nu förstår jag att uttrycket/företeelsen även kan ha en annan betydelse - alltså inte bara skydda mot brott.

      Radera
  3. Tror att detta är en gammal villa. En Wille som ville efterlikna Hollywwod

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt pampigt - längst upp på kullen.
      Det är ju inte ofta man ser sådana murar runt en tomt, och särskilt inte i ett litet samhälle.
      Tack

      Radera
  4. Här hos oss är inhägnader vanliga och viktiga för att slippa få in får och lösgående hundar in på sin tomt. Så även om vi inte har ett community så har vi gated :) Tänker det kan vara en anledning i vissa delar av världen också. Här har vi ju väldigt låg kriminalitet, lägsta i Europa tror jag, men ändå är det mycket inhägnat. Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna
      Finns det inhägnader även i form av lite högre murar?

      Radera
  5. Nu fick jag lite att fundera på… Jag hoppas verkligen inte att det ska bli en vanlig företeelse här i Sverige. Ofta tror jag inte att det enbart är för säkerhet de finns även om det kanske var huvudanledningen från början. Jag tror det kan vara så att de mer priviligierade vill leva sitt bekväma liv utan inslag från omvärlden som inte har det lika gott, rätt eller fel vet jag inte men tanken slog mig…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det kan ligga något i det du skriver Britt-Marie. Det kanske finns en vilja att ha något privat (tillsammans med andra som vill samma sak). Kanske inte bara gäller brottslighet utan även andra saker.
      Tack BM/Lars

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.