Det var då själva. . .

Så himla kul eller kanske ironiskt.
 
Kommer ni ihåg att jag skrev att "nä, nu får det vara slut på kvarnbesök"? 
Vad tror ni händer när vi snurrar runt på småvägar i Gislaveds kommun - jo vi ser en skylt om att det ska finnas ett stenbrott i närheten. 
Dock inget stenbrott vilket som helst utan ett KVARNstensbrott. 

Vi var faktiskt tvungna att strävsamt ta oss fram i skogen för att kolla in det här stället. 
Naturen hade tagit över och jag är säker på att många stenar nu låg gömda under all mossa, vid Yxebo kvarnstensbrott. 
Men några spår efter vad som hade hänt här förr i tiden, det såg vi. 

Något som piggade upp mig var att vi inne i barrskogen helt plötsligt stötte på några bokar - och jag blev väldigt sugen på att försöka hitta en ordentlig bokskog i närheten av Tranemo, men jag känner inte till någon (ännu). 
Dessutom hittade jag lärkträd och tänkte som alltid på min pappa, han som alltid ville lära mig saker om naturen. Ett barrträd som tappar sina barr på hösten, det är ju faktiskt annorlunda.
Här ser vi att vi är på rätt väg - vi var lite tveksamma på hur långt in i skogen vi skulle behöva gå.

Kommentarer

  1. Vilket häftigt ställe och inte kan det räknas som en kvarn… Det enda kvarnstensbrott jag kände till är det i Lugnås utanför Mariestad och plötsligt känns det som det är dags för ett besök där igen gör det är läääänge sedan jag var där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite full i skratt när jag såg skylten. ;)
      Tack BM/Lars

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.