Stengårdshults kyrka i norra Hestra

I alla byar/samhällen som vi åker igenom så spanar jag alltid lite extra efter ev. kyrkor. 
Vissa av dem, ofta de medeltida ger mig en speciell känsla och jag vandrar gärna omkring där på kyrkogårdarna och insuper stämningen, medan maken tålmodigt väntar i bilen. 

På senaste utflykten så sa han: -Du har ju besökt och fotograferat så många kyrkor, men jag ser aldrig att bilderna hamnar på bloggen. 
Sagt och gjort. Nu är det dags och vad passar väl bättre än denna mycket säregna kyrka. Belägen i norra Hestra i Gislaveds kommun. 

Strosade runt och nu efteråt så tycker jag att det var synd att den inte var öppen, för när jag bildgooglar den så är kyrkorummet underbart upplyst, tack vare alla fönster längst upp. 

Som ordspråket säger: 
"Det är nästan så man blir religiös" alternativt: "När fan blir gammal blir han religiös". ;)

 HÄR en länk till Jönköpings länsmuseum med fakta om kyrkan.
"Ära åt Gud allena"
Hittade den mest charmiga och personliga gravutsmyckningen. Den ser verkligen gammal ut. Säkert vilar någon här som hade katt/katter.

Kommentarer

  1. Vilken underlig kyrkobyggnad, liksom utan torn eller ..., ja, det tar liksom plötsligt slut där uppe! Katten var mer än ljuvlig! Att bilderna är .., ja, det förstår du ju. Alltid lika fina.

    SvaraRadera
  2. Klart annorlunda. Kommer ihåg att jag var vid denna kyrka en gång på sextiotalet. Det var släktmöte och jag var med mina föräldrar. Släkten på på farmors sida härstammar just från Stengårdshult. Skulle gärna gå in i kyrkan. Får börja spana efter musikgudstjänst där, för då kommer jag gärna.

    SvaraRadera
  3. Det var inte en vanlig kyrka det där. Gillar katten bäst :)

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen en speciell och väldigt fin kyrka. Klockstapeln ser också tjusig ut. Synd att ni inte kunde komma in i kyrkan men det blev många fina bilder ändå. Jag gillar också den fina kattutsmyckningen där naturen är på väg att ta över.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.