Allemansrättens dag

Då passade det ju extra bra att jag tog en tur i Torpanäsets naturreservat, dagen till ära. 
Börjar med en bild på "dagens outfit". Jag barrikaderade mig mot älgflugor (eftersom jag tycker att de är väldigt otäcka), men efter ett tag så började jag fundera över om det finns så många sådana i skog som mestadels innehåller lövträd. Då tog jag av mig skyddsutrustningen. ;) 

Inte ett moln fanns på himmelen och det var en aning svårfotograferat på grund av de hårda kontraster som bildas då, men tydligen så lyckades jag få ihop ett antal bilder ändå.
Vet inte varför, men just nu blir jag mer och mer orolig för klimatet. Kanske är det alla dessa klimatkatastrofer i världen som verkar bli intensivare och komma oftare (?). 
Lider med alla nere på kontinenten, vars byar/städer blivit dränkta av vatten och lera - var ska man börja röja liksom? 
Temperaturer som slår värmerekord varje månad, de hemska bränderna som lämnar atombombsliknande förstörelse efter sig, o.s.v. 
Samtidigt tycker jag inte att svensk debatt handlar särskilt mycket om miljön. Borde det inte vara det viktigaste ämnet.? Men som jag sagt tidigare, om man inte tror att det är människornas påverkan som driver klimatkrisen, ja då kan man ju glatt fortsätta precis som förut.
Hörde (på tal om det) att flygskatten skall tas bort - jag tycker tvärtom att den skall höjas med tusentals kronor.
Avslutade utflykten vid Torpa stenhus - där är det svårt att låta bli å fotografera.
Cree-indianerna i Nordamerika har/hade ett ordspråk som lyder: 
”Inte förrän det sista trädet har huggits ned, inte förrän den sista floden blivit förgiftad, inte förrän den sista fisken har fångats, inte förrän då märker du att pengar inte går att äta”.

Tydligen så kan en promenad i allas vår underbara natur generera lite allvarligare tankar också. . .

Kommentarer