Det orättvisa förhandlingssamhället

Följande dialog utspann sig idag. 
J står för Jag och S står för säljaren/kundservice: 

J. - Jag skulle vilja säga upp min (förmånliga) årsprenumeration, som jag tecknade i november 2023. 
S. - Ja, jag ser att du har haft den digitala tidningen för 149:- i månaden. 
J. - Ett pris som passar mig, men visst har du en bas-variant för samma pris? 
S. - Ja men det är bara ett begränsat nyhetsflöde som du ser där. 
J. - OK, men då säger jag upp prenumerationen, på grund av att 299:- (eller mer) per månad är för dyrt för mig. 
S. - Jag ser/vet att vi har samma billiga pris i ett nytt årserbjudande nu också, ifall du skulle vilja fortsätta. 

HÄPP! Så OTROLIGT lägligt, vilken tur jag hade. ;) Eller? 

Ett annat exempel. En remiss skickas till stora sjukhuset, väntetiden för undersökning är 2-3 månader. Officiellt alltså. Den förtvivlade patienten ringer till sjukhuset, och vips så får h*n en tid 5 dagar senare. 

Ett annat exempel. Låneräntesättningen hos storbankerna. Den som har gott munläder och något att förhandla med får lägre ränta än den kund som inte har varken eller. 
Det här systemet har jag svårt för. Gillar mer när det är lika för alla och därmed att alla vet vad som gäller.

Kommentarer

  1. Nä det där är inte snyggt. Gillar det inte alls!

    SvaraRadera
  2. Det där är inte bra och rent obehagligt. Prenumerationer har skumma underlag och den som inte förstår eller orkar ifrågasätta får betala det dubbla. Drabbar kanske den som inte hör så bra eller lärt sig att regler som sägs måste de följa. Snällt och vänligt och får också svårt att avsluta.
    Tänker igen på lotteriverksamheten att många måste klara av att förhandla, det rullar på hos dem med nya krav fast de redan är hos kronofogden. Uppmanas att ringa Barcelona, svårt kanske för dementa. Blivit så nedtystat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Vissa ska inte gynnas på bekostnad av andra - känns fel.
      Tack Monica

      Radera
  3. Det är så uruselt att inte samma och fasta priser gäller för alla. När vi ringde till vår tidning angående prenumeration och ifrågasatte varför nya prenumeranter och hoppjerkor premieras medan trogna kunder straffas fick vi genast det lägre priset, likadant är det med bredband och TV-abonnemang. Det är så orättvist och cyniskt mot många speciellt äldre (även om vi också snart räknar oss dit) som inte ifrågasätter utan snällt väntar på sin tur i sjukvården o s v. Jag var inte speciellt trevlig när min mor plötsligt blev förlamad i underkroppen för många år sedan och skulle vänta 6 månader på magnetröntgen då hon hade förtur! Efter två dagar stoppade vi in henne + rullstol i bilen och blev otroligt proffsigt bemötta på Globen röntgen i Stockholm. Inte just mot de som inte har friska anhöriga som för deras talan och ingen möjlighet den offentliga vården föreslår. Nu blev det långt men ditt inlägg var mycket bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BM/Lars
      Mycket tråkig utveckling att det har blivit så här.
      Gillar inte!

      Radera
  4. Absolut ska det vara så... lika för alla. Otroligt fult att detcska löna sig med "hot" och tjat...//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar inte alls den här utvecklingen.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  5. Det är ett orättvist system och det är lika inom många områden. Jag har också fått fördelar när jag har ringt och velat avsluta tjänster. Likadant med ränterabatt. Men det är inte alltid jag har haft ork eller ens tänkt på att jag borde förhandla och då blir det dyrare. Man ska helst byta både bank och försäkringsbolag med jämna mellanrum och om man har möjlighet diverse nättjänster också. I alla fall hota med att göra det. Men hur många orkar vara så aktiva med allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Tänk så mycket bättre det skulle vara om det var lika för alla, och vi kunde slippa att "förhandla" och jämför "än det ena än det andra".
      Gillar inte!
      Tack Ingrid

      Radera
  6. Instämmer HELT i det du skriver! Och är man MAN, lite charmig och med smort munläder, kan man få operationstid ordnad betydligt tidigare än vad som var tänkt. Själv är jag alldeles,för mesig. Minns att det fanns de som ansåg att jag borde tjata mig till en tidigare operation, men det kändes hemskt att i så fall passera en hel massa andra som väntat på sin tur och som kanske hade ännu större besvär. Nej, det fixade jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabet
      En mycket tråkig och sorglig utveckling.
      Drabbar de "svagaste" och äldsta mest, känns det som.

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.