Det orättvisa förhandlingssamhället

Följande dialog utspann sig idag. 
J står för Jag och S står för säljaren/kundservice: 

J. - Jag skulle vilja säga upp min (förmånliga) årsprenumeration, som jag tecknade i november 2023. 
S. - Ja, jag ser att du har haft den digitala tidningen för 149:- i månaden. 
J. - Ett pris som passar mig, men visst har du en bas-variant för samma pris? 
S. - Ja men det är bara ett begränsat nyhetsflöde som du ser där. 
J. - OK, men då säger jag upp prenumerationen, på grund av att 299:- (eller mer) per månad är för dyrt för mig. 
S. - Jag ser/vet att vi har samma billiga pris i ett nytt årserbjudande nu också, ifall du skulle vilja fortsätta. 

HÄPP! Så OTROLIGT lägligt, vilken tur jag hade. ;) Eller? 

Ett annat exempel. En remiss skickas till stora sjukhuset, väntetiden för undersökning är 2-3 månader. Officiellt alltså. Den förtvivlade patienten ringer till sjukhuset, och vips så får h*n en tid 5 dagar senare. 

Ett annat exempel. Låneräntesättningen hos storbankerna. Den som har gott munläder och något att förhandla med får lägre ränta än den kund som inte har varken eller. 
Det här systemet har jag svårt för. Gillar mer när det är lika för alla och därmed att alla vet vad som gäller.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.