Lite inte på "experterna"

När jag läste dagens Borås Tidning på nätet, så hajade jag till när jag läste en artikel om ekonomi. 
Christina Sahlberg som arbetar med prisjämförelser inom privatekonomi sa att det kan vara bra att veta att: 
"Färre än 1 procent av experter och amatörer slår index". 
Helt otroligt dåligt om man betänker alla dessa experter som uttalar sig om vad som är bäst för oss och våra pengar. dåliga trodde jag ändå inte att råden var. 

Jag har något svagt minne av att ett djur (en apa?) fick göra slumpvisa val i något sammanhang och att apan (?) fick bättre resultat än de s.k. experterna. 
Summasummarum, den som vill investera på börsen kan således bara chansa och lyckas minst lika bra. 

Tänker på besöket på banken för några veckor sedan när vi öppnade ett nytt fasträntesparande. 
Banktjänstemannen nämnde då att vi kunde få ännu högre ränta om vi valde ett konto med kortare bindningstid, tror det var 3-månadersintervaller med reinvestering av det erhållna räntebeloppet. 
Vi stod fast vid vårt beslut som vi hade fattat innan vi kom till banken. 

Ett par dagar senare så sjönk räntorna och vi hade (troligtvis) i långa loppet förlorat på att ta den sparform på kontot, som banken föreslog.
Summasummarum, följ din egen magkänsla grundad på livserfarenhet och gör såsom du hade tänkt.

Kommentarer