Kampen om Grimsås mosse

Text längst ned.
Anna-Lena som bor i närheten av Grimsås mosse tipsade oss om att de som kämpar mot torvbrytning där, hade skapat ett eget naturreservat. Vi blev intresserade och åkte dit för att "kolla läget". 
Vilket engagemang - vilket slit! 

Jag kan inte förstå hur de har lyckats bygga allt detta på kort tid. Vi promenerade bortåt 2 kilometer på mossen och under hela den sträckan låg det nya spångar och även nya broar där det behövdes. 

"Återställ våtmarker" är den miljöaktivistgrupp som ligger bakom protesterna med stöd från många i lokalbefolkningen och andra. 

En skövlad mosse gör ingen glad, kan jag konstatera efter besöket. 
Tyvärr drabbas jag då och då av känslan av att allt redan är kört för oss och vår planet. Särskilt under veckor med temperaturer mellan 25-32 grader här i Sverige. Kanske som mest när de inträffar på våren eller som nu i september. 

Upplever det som att de flesta av oss inte är beredda att försaka särskilt mycket för att rädda vår planet (om den nu behöver eller kan räddas). Tror man dessutom att alla klimatförändringar har med naturliga cykler att göra - ja då behöver man ju självklart inte ändra sitt eget beteende alls. 
Bekvämt!

Kommentarer

  1. Otroligt arbete! Och så dessa människor som bara bryr sig om pengar och tillväxt. Skrämmande. Ska kolla på bilderna i bättre ljus. Njuter just nu av sol och vatten vid Gussjön. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena
      Låter härligt med bad en sådan här varm dag.

      Radera
  2. Ser bedrövligt ut med dessa hyggen! Och ont om vatten blir (är det väl redan) snart överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ont i hjärtat att se och dessutom ligger den här mossen nära inpå där människor bor och där flera företag ligger. Känns konstigt att just den här mossen har valts ut för torvbrytning - det finns ju hundratals andra här i närområdet.
      Gissar på att brytningen numera är väldigt omdiskuterad och att företaget har svårt att få köpa mossar. Den här köpte de redan för 10 år sedan och har valt att börja avverka nu.
      Tack Elisabet

      Radera
  3. Anonym var elisabet som råkade klicka på publiceraknappen alldeles för fort.

    SvaraRadera
  4. Tänk vilket engagemang det finns lite varstans i vårt land. Vilken fin idé att fixa ett naturreservat utifrån vad lokalbefolkningen vill och inte vad myndigheter bestämmer. Jag tror att jag har hört om det i någon tv-sändning. Många fina bilder bjuder du på och en härlig dag verkar det ha varit. Jag har också en del tankar om att det är kört och jag kan även ibland tänka att det är bra att jag inte får några barnbarn som jag behöver oroa mig för. Vår släktgren slutar med mina barn och jag kan tänka mig att fler tänker liknande tankar. Som du märker är jag inte alltid positiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så imponerad. Av själva idén att själva skapa ett naturreservat och hur de har genomfört allt arbete.
      Ja det är tufft att tänka på vilken framtid som finns för vårt barnbarn (och alla andra barn). Både när det gäller klimatet och annat.
      Tack Ingrid

      Radera
  5. Vilket otroligt engagemang och vilka fina bilder. Ibland blir jag mörkrädd när jag inser vilken värld vi lämnar vidare till våra barnbarn, samtidigt så kan vi ju inte bara sätta oss ner och ge upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      "Bryta ihop - och komma igen". ;)

      Radera
  6. Fantastiskt engagemang, roligt att besöka en sådan plats! Och att jag fick följa med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag blev verkligen imponerad av deras engagemang och allt fysiskt jobb som det måste ha inneburit att släpa alla dessa bräder ute på mossen.
      Tack Anna (och Varsågod) :)

      Radera
  7. Engagerade människor ska alltid applåderas, så länge deras engagemang sker på lagligt vis.
    Personligen tror jag inte det är kört, utan jorden genomgår en process som den alltid gjort. För miljontals år sedan smälte isar och i Sverige hade vi medelhavsklimat året om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt för dem som kan tänka så, att klimatet är som det är och inget som vi har påverkat.
      Mer pessimism hos mig. Tror att industrialismens intåg, företagens utsläpp och vanliga människors beteenden har orsakat krisen.
      Känslan av att "det är kört" är inte behaglig. . .
      Tack Stefan

      Radera

Skicka en kommentar

Om du inte har ett Blogspotkonto så tryck på den lilla pilen efter Walkaboutsweden. Där kan du välja Anonym och själv skriva in ditt namn efter kommentaren.