Kristi himmelsfärdsdag på leden

"Var ska sleven vara om inte i grytan". 
Alltså befann vi oss återigen på en etapp av Jälmåleden idag.
Vi båda promenerar ensamma då och då, eller tillsammans då och då. 
Eftersom jag tränar på gymmet tre gånger i veckan så är maken oftare ute i omgivningarna än vad jag är. 
Nu har han nördat till sig ordentligt och redovisar sina promenader på en ny blogg "Kliv och steg", men den är väl mest till för att han ska ha sina promenader dokumenterade.
Idag på Kristi himmelsfärdsdag gick vi tillsammans en av de få sträckor som ännu var ogjorda. Ingen lång sträcka men som alltid härligt att vistas i skogen och nära vatten - som i detta fall alltså är Jälmån. 
Satte oss ner vid ett av alla vindskydd och tog en kanelbulle. 

Faktiskt så hade jag för en gångs skull (nästan) tagit på mig för lite kläder. Termometern visade 10 grader och det tycker jag brukar vara ok, men en kall vind gjorde sitt till. Så idag var det kyligt där skogen inte skyddade helt, men som tur var hade vi mössor, vantar och halsduk i bilen. Det räddade mig - gillar INTE att frysa när jag är ute och går. Det kanske var tur att stegräknaren bara räknade till 3,5 kilometer idag.

"Ut på tur - aldrig sur"
I nästan alla skogar så stöter man på skrot i olika former, här var det en hel skrotbil som såg ut att ha legat där i många årtionden.
Många och väldigt fint skötta vindskydd med tillbehör finns längs med Jälmåleden. Det gillar vi.
Nyfors kvarn blev start och avslut idag. Rundslingor är perfekta när man som vi kommer till startpunkten med bil.
Här kan man också välja att fara med kanot på Jälmån.

Kommentarer

  1. Vad härligt det ser ut. Ni rör verkligen på er mycket.
    Nu är jag hemma igen efter min långa vistelse i Nya Zeeland.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just den här tiden på året så gillar vi att vara utomhus extra mycket. Under vintern är det däremot mycket lite aktivitet. Tur att gymmet finns. :)
      Välkommen hem Lena!

      Radera
  2. Jag förstår att ni gärna återkommer till den leden för det verkar vara bra stigar och mycket fint att se. Frysa vill man inte så det var tur att ni var kloka och hade extra kläder i bilen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar