Det viktiga vattnet

När vi drabbas av driftstörningar i form av vattenläckor (som i detta fall), elavbrott, tv och bredbandsavbrott (Telia), ja då börjar vi fundera. 
Vi har nu varit utan vatten i ca 20 timmar så det här läckaget var inte så lättfixat. 

Från vår balkong så ser vi platsen för problemet och ett stort mycket djupt hål är nu uppgrävt på ICA:s parkering. I kranarna har det varit helt stendött men nu kom det en droppe, så kanske är problemet avhjälpt nu (hoppas).
Funderingarna gäller dels vår egen sårbarhet och dels hur andra människor i kris och krig (ständigt) har det. 
Så svårt det måste vara att aldrig ha regelbunden tillgång till allt det som vi tar för givet och allt som de bristerna för med sig. 

En annan sak som denna läcka förde med sig var att vi började fundera över hur man snabbt får ut information till alla sina grannar i vårt hyreshus. 
Alla börjar undra; har grannen/arna vatten, är det elavbrott hos alla eller bara hos mig, fungerar tv:n/bredbandet hos andra i huset o.s.v. 
Därför bestämde T och jag att vi skulle starta en privat Facebookgrupp för alla oss som bor i vårt hus. Tanken är att man snabbt skall lägga in information om man har fått reda på något, och att alla andra då också kan gå in på gruppens sida och läsa om vad som händer. 

Sagt och gjort - Facebookgruppen är nu klar och redo för alla i huset som eventuellt vill gå med. 
Begränsningen ligger förstås i att inte precis alla har FB. 
Jag själv fick gå med för att kunna vara en av administratörerna. 

Nu får vi se om det är någon/några som överhuvudtaget tycker att detta var en bra idé. 
Jag har satt upp anslag i båda trappuppgångarna.

Kommentarer

  1. Först och främst, vilken bra idé och jag hoppas att de flesta hakar på. Det är ju för allas bästa och för att informationen ska nå ut. Sedan hoppas jag att folk håller sig till det gruppen ska handla om. Jag tycker mig tyvärr märka att det blir en hel del otrevligheter i fb-grupper. Men det här blir ju en relativt liten grupp. Min son bor i ett relativt nytt flerfamiljshus och där har de just en sådan fb-grupp och jag tror att det funkar ganska bra.
    Men vad jobbigt att vara utan vatten så länge. Det väcker verkligen tankar och funderingar. Jag har ca 9 liter vatten i petflaskor i frysen och de skulle i alla fall räcka en dag. Funkar som kylklampar vid strömavbrott dessutom. Jag hoppas att vattnet nu är igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med vattenflaskor är toppenbra - som tur var så hade vi ett par stora sådana också, så att vi inte missade det viktiga morgonkaffet.

      Då får vi se om några överhuvudtaget är intresserade och att de sköter sig. ;)
      Jag har själv aldrig varit med i några grupper och har generellt dålig koll på FB, men jag kan mycket väl föreställa mig att det blir trubbel, som med så mycket annat nuförtiden. . .

      Tack Ingrid

      Radera
  2. En så bra ide med en grupp. Vi har en by-grupp via Messeger. Men det kanske är en sådan som du menar. Mycket bra och lätt att få ut info iallafall. Eller om man behöver hjälp...
    Läste om läckan via Sångbergs hemsida.
    Visstbär man sårbar. Vatten är så viktigt. Visst kan man köpa vatten på flaska... men disk, dusch, toa...
    Hoppas att allt kommit igång nu! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena
      Vilken härlig lättnadskänsla när vattnet kommer tillbaka, runt 20 timmar tog det.
      Tror/tycker att det kan vara bra att ha någon kanal där man snabbt kan lägga ut info om vad som händer - precis som ni har, fast då via Messenger.

      Radera
  3. Vårt moderna samhälle är verkligen otroligt sårbart och detta är något vi verkligen behöver fundera över.
    En lokal fb-grupp för, som i ert fall, ett hyreshus är väl en bra idé för att på ett enkelt sätt förmedla information.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att fler (än maken och jag) gillar idén. ;)

      Tack BM/Lars

      Radera
  4. Jag är rädd att vi är mycket sårbara. Jag tror inte att vi har samma back upp som Ukraina... jag tror våra alla våra nät som el och vatten är mycket utstuderat utan att vi har reagerat. Hur vårat civilförsvar fungerar vet jag inte idag men jag var med bra länge... men det drogs in det också jag fick överklaga om jag ville vara kvar. Jag kanske har varit bortkopplad i 15 år vilket jag tycker är konstigt. Man får ju bara mer rutin åren går anser jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan obegripligt att Ukraina har stått emot så här länge. . .
      Jag har svårt att tänka mig att Sverige hade gjort detsamma.

      Tack Åke. Kul att du tittade in och tog dig tid.

      Radera
  5. Det är en praktisk sak att ha en FB-grupp för gemensamma angelägenheter. Vi har en för vår samfällighet i stugområdet. Den används för att berätta om vad som händer i området, både roliga och andra saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att det kan bli bra - vi får se hur det är med intresset.

      Tack Bert

      Radera
  6. Bra initiativ! Jag är så imponerad av hur människor i Ukraina och annorstädes klarar av sin vardag, där elektricitet och vatten ideligen slås ut! Hur orkar människor? Och utan vatten ...., så mycket krångel det drar med sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag begriper inte hur de orkar att stå emot. Vilket elände.

      Tack Elisabet

      Radera

Skicka en kommentar