Ett supertips som VERKLIGEN fungerar

När jag var hos min zon(m.m.)-terapeut för några månader sedan så fick jag ett toppenbra tips av henne, som jag nu är så tacksam över. 

Min vänsterhöft hade återigen "krånglat" ett bra tag och jag vankade fram som så många andra som har knä och/eller höftproblem gör. 
Efter behandlingen hos henne så började vi prata om det här med muskler och leder och kom in på ämnet benbuljong och alla de positiva egenskaper som den sägs ha.

Hon sa att om jag inte ville prova just det så kunde jag gå till min mataffär och köpa vanligt gelatin i pulverform som jag tror kan kallas för ett slags kollagentillskott. Prova om det funkar på dig (också) sa hon, det kostar ju inte många kronor att testa. 

Sagt och gjort. 
Döm om min förvåning när jag redan efter ca två veckor av dagligt (1msk) intag började uppleva mindre stelhet och mindre smärta i min höft. 
Först ville jag inte tro det - för sååå himla enkel kan väl ändå inte lösningen vara. 
Sa ingenting till någon men började bli bättre och bättre. 

Bestämde mig efter att ha läst på lite om collagen och förstått att det är något som vi äldre ofta har för lite av, att beställa hem rent collagen utan smak och dosera i morgonkaffet. Efter ca tre veckor var min höft som ny - ett halleluja-moment! 

Dessutom börjar människor runtomkring mig att kommentera mitt hår som nu har blivit annorlunda, till det bättre. En extra bonus alltså. 

Om jag har förstått det rätt så använder många collagen för att stärka hud och hår, men att det skulle stärka muskler och leder så effektivt också - det hade jag ingen aaaning om.
Produkten nedan är den som jag köper, men det verkar finnas hur många olika varianter av collagen som helst, så inlägget är ingen reklam för just det märket. 

Om ni behöver lindring för stelhet och värk och har problem med rörelseapparaten och bestämmer er för att testa collagen (i minst tre veckor), som vore det jättekul om ni berättar för mig hur det gick i så fall. 
Det vore fantastiskt att höra om att fler blir hjälpta av en sådan här enkel åtgärd.
Jag är ganska säker på vad som hade sagts till mig (och redan har sagts) om jag (återigen) hade berättat om det här med höften på vårdcentralen. Aldrig någonsin har jag fått ett tips om collagen där. 
I den bästa av världar så hade de vanliga läkarna kunskap om alternativa lösningar också, istället för bara recept på smärtstillande.

Kommentarer

  1. Tack för tips! Jag ska prova, har en höftböjare som bråkat i flera år, kanske den vill ha lite kollagen. Har hittat både vegansk och marinbaserat så jag ska prova den sistnämnda. Ha en fin påsk!

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Ska testa. Vården vågar inte gå utanför sina medicinska ramar. Glad påsk!//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag tänkte när jag såg mina ord på pränt. Ramarna.
      Tack Anna-Lena 🐥

      Radera
  3. Du är ju bara underbar! Det här ska minsann testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så spännande!
      Ser fram emot din utvärdering. :)
      💖

      Radera
  4. Ps. Nu är det beställt! Fungerar det är jag dig evigt tacksam! Ds.

    SvaraRadera
  5. Jag ska läsa på lite om det och jag såg i Annas kommentar att det finns veganska alternativ. Värt att prova men jag vill ha lite fakta först om hur det kan påverka mina andra mediciner. Tack för tipset :D Självklart berättar jag om det blir av och om det hjälper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och klokt tänkt av dig när det gäller dina mediciner.
      Då får vi se om det går att kombinera.
      Tack Ingrid

      Radera
  6. Intressant att höra om det blir ännu bättre och håller i sig. Lite kort (kanske) av egen erfarenhet. Resan var bokad trots väldiga smärtor och framme på flygplatsen i UK föll jag rakt ned. De var fantastiska, kom med rullstol, jag möttes sedan av anhöriga och vet att både ledband, korsband och menisk var av och knät svårt skadat. Smärtstillande några dagar men köpte glukosamin, kondroitin och kollagen. Kunde stödja på benet efter en vecka, hade käpp, sittande på baken i trappor tog jag mig ned, och tog mig hem nästa flygresa några veckor senare, i princip enl skolmedicinen skulle allt bytas ut med konstgjorda delar. Nackdelen med det är att allt blir förstört, inga nerver får kontakt upp eller ned mer i benets skelett, det är ju avkapat. Jag är envis, tränade på motionscykel och med lite annat, det sprakade och knakade högt i rummet men fortsatte. Blev långsamt bättre och fortsatte med hälsokosten där jag köpt de medikamenterna. Efter ett år var jag återställd och ännu efter flera år. Kan springa, cykla, gå långt om jag vill. Nu tänkte jag köpa kollagen fast till en närstående med inflammation men ta lite själv också. Man får ju brister med stigande ålder. Del av ordet kollagen är grekiska och betyder lim! Ja det kan jag instämma i. Jag blev ihoplimmad utan något konstgjort eller att skelett skars av. Fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så intressant Monica. Tack för att du tog dig tid att berätta.
      Imponerad av att du var så stark och "stod emot" den traditionella lösningen och valde en annan väg att gå. Jag hade säkert inte trott/förstått att det fanns något alternativ till det som läkarna föreslog.
      Tack igen

      Radera
  7. Jag glömde skriva att jag också tog nyponpulver och det gör jag än, en liten skopa per dag. Tycker pulver är bättre än kapslar och kan strös på vad man vill eller svälja i dryck. Just det har jag fortsatt med, det är bra för leder och muskler. Men den intensiva träningen gör jag inte längre och det går bra ändå, lite lättare varianter nu bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack igen
      Ja det är väl också en produkt som stärker lederna, har läst om den flera gånger.
      En bra c-vitaminkälla också.

      Radera

Skicka en kommentar