"Blixtlåset" alternativt "Gylfen" ä.k. Karlatornet i Göteborg

Vilket byggnadsverk! Fantastiskt häftigt. 
Med det konstaterandet så vill jag också framföra att jag inte är enbart fascinerad och positivt inställd till allt som byggs överallt i våra städer, men ibland tappar jag bara hakan. Karlatornet - den högsta byggnaden i Norden.

Först fotograferat från andra sidan älven tillsammans med kranarna, och sedan på lite närmare håll ute på Lindholmen. 

Något som är väldigt jobbigt just nu i Göteborg är trafiksituationen, därför valde vi ett hotell ute på Lindholmen där det förr har varit lugnare. 
"Icke sa Nicke" - nu var flera delar av Lindholmsallén uppgrävda med tillfälliga trafikhänvisningar till höger och vänster. 
Till slut orkade vi inte längre och parkerade bilen i hotellets garage, checkade in och begav oss sedan ut till fots. Mycket bättre!

Kommentarer

  1. Alltså, om du inte hade skrivit ut Blixtlåset är jag inte säker på att mitt öga hade sett och förstått det. Men så fantastiskt det är, huset och arkitekturen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppskattar göteborgarnas sätt att döpa om det mesta som byggs i staden. När jag hörde ordet blixtlås första gången, så tyckte jag att det var klockrent - men jag hade aldrig själv kommit på att göra den associationen.
      Tack Carita

      Radera
  2. Är ju väldigt speciellt det tornet, Karlatornet. Skulle vara intressant med något "hemma hos reportage" sen. Och fina foton du tagit på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran Monica
      Efter att ha sett det så många gånger på bild så var det kul att komma riktigt nära på egen hand.

      Radera
  3. Det är verkligen en häftig byggnad och du har lyckats att fånga det från alla möjliga och omöjliga vinklar. Gillar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita
      Ja det fick bli fotoprojekt Karlatornet. :)

      Radera
  4. Göteborgstrafik! HU! Blir ju aldrig färdigt!
    Har ju bara sett tornet på håll. Vilken häftig arkitektur.
    Sen är ju frågan om hur det är att bo där.
    En sådan iätteparkering det måste behövas, om merparten av husets invånare har bil. Skulle vara intressant att veta pris för att bo där...//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena
      Jag var inne och läste lite om projektet som tydligen bara inte är själva tornet utan även området runtomkring - Karlastaden.
      Verkligen många funderingar som dyker upp när man är där, parkering, allmänna trafiksituationen, ständigt pågående byggprojekt, expansion expansion i all evighet, miljön. . .
      Tycker att jag förlorar lite av Göteborgskänslan och vyerna när jag vandrar omkring och det ständigt pågår någonting.

      Radera
  5. Så fräck byggnad! Kul att få det från flera håll. Trafiken i Gbg tycker jag aldrig varit rolig att köra i, promenera är oftast bättre tycker jag med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är trafiken värre än någonsin och trots att maken har kört där i många år (under arbetstid) så börjar även han att tycka att NU är det som värst.
      Byggnaden är grym - men tankar som; är det värt det dyker upp. . .
      Tack Anna

      Radera
  6. En mycket speciell byggnad som syns från lite överallt i stan.
    Även jag som känner staden väl tycker det är jobbigt med trafiken i Göteborg numera. Jag kör inte inne i staden längre, tar tåget, billigt och bekvämt.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pratade om det där med boende och bilägande när vi strosade runt ute på Eriksberg. Att det bästa är nog att inte äga någon bil alls om man vill bo där (och i liknande storstadsområden).
      Tack Lena

      Radera
  7. Jag fascineras av skyskrapor lika mycket som av sevärda neonskyltar. Karlatornet har en vacker arkitektur och jag hoppas få se skrapan live någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där var det riktigt häftigt att gå omkring och försöka fånga den från olika vinklar. Hoppas att ett Göteborgsbesök blir av (fast trafiken är hemsk).
      Tack Stefan

      Radera

Skicka en kommentar