Tandlös

Jaha då var det dax. 
Ännu ett ålderstecken; att gamla lagningar lossnar eller till och med (som för mig idag) att tänder får dras ut. Efter en lagning för fem veckor sedan så gav nu resten av tanden upp, en kindtand. Men den nya lagningen satt så fint kvar. ;) 
En spricka längs med hela tanden från bettyta ned till rötterna gav tandläkaren inget val. Bort med den. Inget som tandläkare gör med glädje precis. Hon fick verkligen göra skäl för sin lön idag.
När jag satt där och hon slet för att få ut den så dök en bild upp i mitt inre, den där med smeden som står med en tång och drar ut tänder på människor med tandvärk. Lite så kände jag mig idag. Tack och lov för nutidens bedövningar.
Så nu är en stifttand inget alternativ längre utan skall en ny tand dit så blir det implantat. Själv hoppas jag på att "slukhålet" läker fint och att jag kan tugga ok utan den tanden - vi får se. 
Minns min gamle far som i många år regelbundet fick åka till sin tandläkare för att laga tänder vars fyllningar trillat ut. 
Så mitt nya epitet får väl nu bli "den tandlösa gamla tanten". Dock har jag under hela mitt vuxna liv haft riktigt bra tänder, och kanske ett hål under 40 års tid. Så nu tackar jag för alla de problemfria åren.

Kommentarer

  1. Inte kul att dra ut en tand men tur i oturen att det var en kindtand. Det blir i alla fall inte en glugg som syns och jag tror inte att du kommer att sakna den heller. Hoppas du mår bra nu efteråt och att du inte saknar din tand. Du och jag kan båda glädjas åt att ha en god tandstatus för övrigt. Jag har aldrig haft ett hål men jag har dragit ut en visdomstand. Det var inget fel på den men tandläkaren konstaterade att den där skulle jag aldrig kunna hålla rent omkring. Ut med den och det är inget jag tänker på nu. Tänk vad de fick stå ut med när det var smeden som gällde. Viss utveckling är absolut till det bättre :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid
      Så här dagen efter känns allt ok. Har sovit utan värktabletter.
      Efter lite respons från andra som dragit ut tänder så verkar det gå bra utan nån tand "här och där".

      Radera
  2. Skönt att ha det överstökat! Vilken gåva att ha fått starka tänder. Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt varför egentligen för mina föräldrar hade usla tänder. Kanske beror det på att tandvård fick mycket fokus nationellt när jag/vi växte upp. Det där med fluortanten m.m. Vi blev mer medvetna om att det var viktigt att sköta dem.
      Tack Elisabet

      Radera
  3. Jag har haft flera gamla fyllningar som spruckit eller där delar av tanden ramlat bort och som tandläkaren byggt upp igen. Men en kindtand fick jag dra ut och den saknar jag inte ett dugg. Tror du kommer att klara dig galant utan. De enda lagningar jag gjort var under tonåren och min nuvarande tandläkare säger att dom hade jag troligen inte behövt för jag har också begåvats med tänder som inte får några hål. Efter tonåren fick jag tandläkarskräck och gick inte till tandläkaren förrän vid dryga 30 års ålder och förväntade mig att ha jättemånga hål. Inte ett enda och inte ett enda sedan dess. Så jag tror att både du och jag har riktigt bra tänder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla.
      Nu förstår jag av responsen, här och på Insta att jag inte behöver fundera mer på den här utdragna tanden.

      Radera
  4. Jag drog ut en tand för några år sedan, en tand som efter ett antal lagningar gjort sitt. Jag fick alternativen stift, brygga eller glugg. Nu var det en kindtand, så alternativet var enkelt. Farväl tand och välkommen glugg. Kändes lite ovant i början, men idag är gluggen en del av munnen precis som tungan är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla.
      Nu förstår jag av responsen, här och på Insta att jag inte behöver fundera mer på den här utdragna tanden.

      Radera
  5. Usch då, tycker det är med tänderna som bilen. De ska liksom bara fungera :) Glad för att du sluppit hål och lagningar i så många år. Men hoppas du får behålla resten av tänderna länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har nog blivit lite van vid det - att allt har funkat utan problem, men jag har förstått av responsen här och på Insta att jag nog inte behöver fundera mer på den där utdragna tanden.
      Tack Anna

      Radera

Skicka en kommentar