Novent

Ett modernt uttryck för att man i redan i november börjar förbereda inför advent. Ljusslingor kanske börjar sättas upp lite här och där och andra vintriga detaljer dyker eventuellt också upp. 

Förra året var inte sig likt för oss i och med att vi höll på att förbereda oss för att flytta in här i vår nya lägenhet och lämna den vi tillfälligt bott i. Så novent, advent och julfirande var inte som vanligt, dessutom var vi sjuka i influensa och kunde inte fira traditionell jul med vår lilla familj. 
Veckan mellan jul och nyår så började vi köra hit lite saker och runt 1:a januari så var vi skrivna här i Tranemo Park. 

Nu ska vi fira vår första novent, advent och jul här i nya lägenheten. Ljusslingor och stjärnor är det viktigaste, övrigt julpynt inte så mycket. 
I år blev det nytt hänga-upp-stora-pappersstjärne-rekord för igår kom den på plats. Undrar vad Tranemo-borna tycker om det. ;)

Kommentarer

  1. Föreslog att maken skulle hämta någon liten växt för att sätta upp ljusslingan i trädgården... men det förslaget föll inte i god jord. Ingen brådska, tyckte han.
    Inomhus får det vänta med adventsgrejer till slutet av månaden.
    Inser att jag är en extremt tråkig tant... "firar" vare dig halloween eller novent... Ha det gott! Ska kika efter stjärnan, när jsg kör förbi.//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkig tant måste jag protestera emot - man har bara olika vanor och traditioner.
      Halloween bojkottar vi. Alla helgons-dagarna känns mycket mer "rätt".
      Alltså...i år är jag extremt tidigt ute, kände att extraljuset behövdes.
      Tack Anna-Lena ❤

      Radera
  2. Akta er! När jag bodde i lilla 1:an i Ystad, lät jag min fina ljusslinga Glänsa hänga kvar i fönstret till långt in i februari, den var ju så vacker! En dag knackade det på fönstret ut mot gatan. Där ute stod en medelålders man och meddelade att NU fick det faktiskt vara nog, nu skulle slingan tas ned .., det var ju rent bedrövligt hur jag bar mig åt! Om jag tog ned den? Nej. Nu fick den sitta kvar ännu en tid. /Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - folk alltså!
      Jag hade gjort precis likadant, låtit den sitta uppe extra länge. ;)
      Tack Elisabet

      Radera
  3. Konstigt att jag aldrig har hört talas om novent. Men det kanske är ett lokalt uttryck. Men advent längtar jag efter och då kommer alla mina julsaker fram :D Jag hoppas att det här årets alla firanden ska komma och passera utan några sjukdomar eller andra hinder för er del. Vad roligt att få fira i nya (relativt) lägenheten och att få göra det fullt ut i år :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl ett begrepp som jag har sett mest på sociala medier och konton som rör inredning m.m. Har sett det ett par, tre år nu.
      Detta året har ju inbegripit så många "första gången" iom att vi flyttade in första januari, så snart är cirkeln sluten och alla säsonger och långhelger är genomgångna.
      Tack för dina fina tankar om hälsa - önskar dig detsamma!

      Radera
  4. Tillhör den gammaldags sorten som tycker att dekorationer hör till det som ”firas”. Hos oss kommer därför inte adventsstakar och stjärnor upp förrän till just första advent. Ingen får ju för sig att tända det första ljuset i staken förrän då? Exakt när allt ska ner är ju flytande - många låter ju framförallt slingor sitta uppe länge i vintermörkret. Förr tyckte man ju att det berodde på slarv eller lathet - eller skapade oro över att något hänt den som bodde bakom dem. Så jag förstår mannen i Ystad även om jag tycker att beteendet var ganska fräckt. Vi ska också fira advent och jul i nytt boende i år och jag gläds också redan nu åt att få sätta upp allt som lyser upp. Men inte för tidigt och ner igen efter tjugonda Knut! /Monet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja allt känns faktiskt lite extra kul i år. Mest gillar jag sakerna vi gör FÖRE advent; ljusslingor, övriga ljus, och nya fräscha blommor - helst i vitt.
      Det där riktigt JULiga med röda färger m.fl är inte min/vår grej.
      Tack M

      Radera
  5. Även vi firar första advent och jul i ny lägenhet. Med tre balkonger blir det en hel del ljuspunkter. Adventsljusstakar och stjärnor kommer upp till första advent./Uppsalaewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man trivs och har det bra i sitt nya boende, så tycker jag att det är extra kul att göra det mysigt nu under den mörka tiden. Piggar upp!
      Tack Ewa

      Radera
  6. Det är en mysig tid vi har framför oss. Levande ljus, lite pynt och allmänt trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är helt klart en fördel om man kan se det så, under den här mörka och färglösa perioden. Varje dag kör jag med affirmationen; Åh, så MYSIGT det är nu.
      Inbillar mig att positivt pepp kan påverka hjärnan. :)
      Tack Stefan

      Radera

Skicka en kommentar