Tändsticksområdet, Jönköping

Historia: "De första fabriksbyggnaderna på Tändsticksområdet i Jönköping byggdes 1847. Året efter började man tillverka tändstickor i den vackra träbyggnad som idag är Tändsticksmuseet. Detta utvecklades så småningom till ett världsföretag och satte verkligen Jönköping på världskartan. Ivar Kreuger tog 1917 över alla svenska tändsticksfabriker och bildade STAB, Svenska Tändsticksbolaget. Tändsticksfabriken växte och med den Tändsticksområdet. I mitten på 1970-talet slutade man göra tändstickor i Jönköping och fabrikslokalerna tömdes. Efter hand fylldes lokalerna av olika aktörer."

Kommentarer

  1. Kanske är det tändstickor som Jönköping är mest känd för :D Nej, det finns säkert mycket annat som jag inte kommer på nu. Jag tror att det t ex finns ett vaxkabinett där. Det har i alla fall funnits där för många år sedan och då besökte jag det. Fint att lokalerna i tändsticksfabriken fylls med diverse andra trevliga verksamheter. Man kan gå på bio och sedan fika gott på kaféet :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så kan det nog vara.
      Frågar mig själv vad jag tänker på när jag hör Jönköping; Vättern, Tändstickor, Elmia (mässlokalen), bibelbältet - ungefär så. Å så köpcentrat A6, eftersom vi besöker IKEA där, nån gång då och då.
      Fint område med alla sina gamla tegelhus, men säkert mysigast på sommaren.
      Tack Ingrid

      Radera
  2. Där har jag varit en gång, men det är väldigt många år sedan. Roligt att fastigheten bevaras och återanvänds. Fina tegelstensbyggnader. Vet du om det är koppartak eller grönt plåttak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint industriområde. Gillar gamla tegelbyggnader.
      Det såg ut att vara väldigt välskött så jag gissar på att det inte är äkta gamla koppartak.?
      Tack Anna!

      Radera
  3. Bodde på andra sidan gatan, näsatn, under studieåren i Jönköping. Då gick man aldrig in på området. Antagligen avstängt för allmänhet. Har varit där på senare tid och reagerat på hur fint det var där. Hotellet, det fanns nog inte då....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt fint i ordning nu - men jag hade gärna besökt det när det var stängt för allmänheten och lite ruffigare, kan jag tänka mig. ;)
      Hotell Match invigdes tydligen förra året. Sa till Tony idag att där hade varit trevligt att bo, med utsikt över Vättern.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  4. Ytterligare en stad jag aldrig besökt, bara passerat genom. Det verkar vara ett område som man bevarat mycket av det gamla. Kan tänka mig att kaféet på bilden är så där mysigt och genuint hemtrevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som i så många andra städer så har det hänt väldigt mycket de senaste åren. Det byggs och det byggs. . . Ja du vet ju hur det är.
      Så synd att det där kaféet var stängt, vi hade gärna fikat där.
      Tack Stefan

      Radera
  5. Älskar tegelbyggnader. Visste inte så mycket om tändsticksområdet i Jönköping. Det verkar som dom tagit hand om det för nu ser det fint ut. Fin bildserie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita - kul att du gillade bilderna.
      Tänker att det säkert är ett himla mysigt ställe på sommaren, med uteserveringar och mer rörelse.

      Radera
  6. Där var jag för ca 5 år sedan. Intressant.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena
      Kan tänka mig att det är mycket trevligt på sommaren.

      Radera

Skicka en kommentar