Insikten kom till honom. . .

När vi dör alternativt råkar ut för olyckshändelser eller blir sjuka så finns det inga/inget

# Stort gammalt hus som skall tömmas och säljas, 
# "tusentals" prylar (fungerande och ickefungerande) som skall gås igenom och tas beslut om, 
# värdeföremål/dyrbarheter (att kivas om), 
# ved/pelletspannor/anläggningar att sköta, som bara ägaren vet hur de fungerar,  
# husdjur (att hitta lösningar för), 
# lån och skulder, 
# krångliga och ouppklarade affärer, 
# okända/oklara släktförhållanden 
# m.m. m.m. 

Igår fick sonen nya insikter när han själv nu hamnat i ett turbulent skede i livet p.g.a. olyckshändelse. Han vet hur vi har haft det de senaste åtta nio åren med våra gamla föräldrar och deras eftermäle. 
Sonens: Men inte ni (med innebörden att han och hans bror inte behöver tänka på något av det ovanstående), ja just de små orden betydde mycket för mig, att han på riktigt insåg hur tufft det kan vara om ens föräldrar inte har planerat och "tagit tag i" allt - när de hade förmågan.
Ohälsa, olycksfall och död kommer oftast helt plötsligt - då är det för sent.
Maken tar avsked av vårt hus, efter 40 år av minnen och projekt. 

Att det verkligen kan vara svårt att fatta beslut om att lämna sitt hem, kanske sitt barndomshem - det är jag fullt medveten om. Att det praktiskt kan vara sk*tjobbigt - det vet jag också. 

Kommentarer

  1. Ja, jag minns lättnaden när jag som ensamseglare kom till min lilla lägenhet och där jag hade enbart det allra viktiaste; några favoritböcker, en loppisfåtölj, en soffa och ett skrivbord. Minns att jag kände mig så FRI, alltså från prylar. Den lägenheten tömdes på några timmar. /elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabet 💖
      Så känner jag nu också.

      Radera
  2. Är lite avundsjuk på er. Samtidigt som jag vet att jag inte vill flytta till lägenhet. Men ett litet radhus med "täppa", det vore inte fel. Frågan är bara var..
    Och så handlar det om att jag överlever maken. Han flyttar inte... Tog upp frågan om att vi skulle "röja" lite så döttrarna slipper. "Det får de ta hand om" blev svaret...//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är den där kommentaren typiskt för män tro?
      Känner igen tankesättet från både min far och svärfar. Att de liksom tar för givet att det ska barnen/barnet "ta hand" om. Det löser sig liksom - javisst, alla andra får ta hand om "skiten" istället.
      Det gör mig faktiskt arg - vilket egoistiskt tänk.
      Jag skulle nog behöva gå i terapi och bearbeta mina känslor. ;)
      Tack Anna-Lena

      Radera
  3. Fint att få bekräftelse från sonen och att han tacksamt inser att ni gör det lätt för honom. Det känns förmodligen väldigt bra att höra. Jag har liknande tankar men har en del kvar på att-göra-listan. Kanske skjuter jag upp en del lite för länge men jag vill gärna tro att jag har åtminstone 20 år kvar. Så länge jag orkar gå i min trappa utan problem stannar jag nog här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid
      Om jag förstår det hela rätt så har väl du redan gjort stora förändringar i livet och flyttat de senaste åren - gissar på att du därmed har bra koll på vad du har och inte har, när det gäller prylar.
      Mina föräldrar/svärföräldrar har ju bott/bodde i sina hus hur länge som helst. Inte kul för dem som ska in och "röja", när de inte har haft något intresse av att göra det själva.
      Trött!

      Radera
  4. Jag flyttade från landsbygden till stan vid 30 års ålder. Det var ett stort steg och en hel del vemod, men orsaken var desto trevligare. Kärleken. Så småningom flyttade jag in hos min nuvarande fru, i ett av stans mest ökända områden och flytten därifrån några år senare gjordes med glädje. Det blev centrala stan i några år och därefter flyttade vi till vårt nuvarande radhus. Underbart! Fast efter varje flytt har jag vaknat på morgonen och tänkt för mig själv. Aldrig mer och så tänker jag även nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår precis den känslan Stefan. Efter våra TVÅ flyttar förra året så är fortfarande vår känsla: Aldrig mer!
      Men man kan ju bli tvingad, av saker man inte rår över.
      Tack

      Radera
  5. Så skönt att sonen inser värdet i att ni tagit alla de beslut ni tagit!

    SvaraRadera
  6. Ibland styr näsan riktningen dit den pekar; jag var inne hos Anna i P och då pekade den in hit :-) Du har bytt forum och jag hoppade av at själv blogga.
    Så underbart vettig att röja undan och göra klart det en kan. Jag är där jag med. Tänka sig att den där delen av livet som heter döden eller gå bort eller vad en nu väljer att säga har blivit så "långt ifrån". Jag har skrivit ner vad jag önskar till min hädanfärd (visserligen omgjord efter resans gång och är nog inte helt klar än heller :-)Men jag också lämnat utrymme åt de mina som kanske vill sätta sitt på avslutet. Det är ju också deras stund.
    Önskar fin advent och en trivsam jul!
    Tove

    SvaraRadera

Skicka en kommentar