Stora väggmålningar skapas i Tranemo

I ett pågående kulturprojekt inom Tranemo kommuns skolor och Street Corner-kollektivet, så målas nu stora muraler på sim-och idrottshallen, som ligger i anslutning till Tranängsskolan. 
Ordentligt stora kommer de att bli. 

När jag var där och fotodokumenterade hur långt de hade kommit (klart på fredag) så gick mina tankar till de roliga åren som jag var delaktig i Borås stora gatukonstsatsning No Limit Borås
Festivalen (det var många andra evenemang samtidigt) pågick under somrarna 2014, 15, 17 och 20. 
I de tre första deltog jag som "fotograf" (inget epitet som jag själv använder) och dokumenterade alla verk, träffade festivalansvariga och konstnärer. Så himla kul! 
Mina bilder använde jag sedan till att sprida på olika sociala medier och tagga för glatta livet - för att sprida budskapet om vad som hände i Borås. 

Vissa av de internationella konstnärerna var ett under av tålamod och vänlighet.
När de arbetade ute bland folk så blev det många, många frågor - och jag antar att vi frågade ungefär samma sak. Ja det var tider det! 

Nu läser jag i Borås tidning att vissa av muralerna är i så pass dåligt skick så att de kommer att försvinna, men nya kommer att målas upp på samma väggar. 
Det var en tröst - för målningarna är/var fantastiska. 

De två som jag visar först i inlägget är de två som kommer att försvinna i Borås:
Alfred Nobel på Sandwalls plats. Målad av Kobra. 
Den andra är på gaveln av Grand Hotel ut mot stadsparken. Målad av Fintan Magee.

På min blogg "Staden som galleri" så har jag fotodokumenterat alla konstverk och en del andra kringarrangemang som anordnades under de 4 åren. 
Möjligtvis intressant för någon som är verkligt intresserad av väggmålningar, för gatukonst är ju som allra bäst när man upplever det ute på "gatorna".

Kommentarer

  1. Målning nr 2 uppifrån är ju bara helt ljuvlig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Det är lite synd att de försvinner - hoppas bara att de nya blir RIKTIGT fina också.
      Tack Elisabet

      Radera
  2. Vad synd att just de två ska försvinna. Det är fantastiska båda två. Vad roligt att ha varit med och dokumenterat alla tidigare målningar. Jag ser fram emot att få se den nya färdiga målningarna så småningom, för jag gissar att du vill se och fota de färdiga resultaten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Ja hjälp så roligt vi hade under de där festivalårens somrar.
      De nya muralerna måste självklart förevigas. :)
      Tack Ingrid

      Radera
  3. Där ser man! Tranemo är en kulturkommun. Och du är proffsfotograf.
    Har alltid imponerats av de stora verken i Borås. Och sett på när de utförs, vid något tillfälle. Ha det gott! //Anna-Lena

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi.
      Nej, nej absolut inte - bara en väldigt intresserad amatör som hade turen att komma i kontakt med de som "hade hand om det".
      Tack Anna-Lena

      Radera
  5. Synd på målningarna i Borås. Oerhört fina. Jag och mina kritiska ögon är inte lika imponerad av de i Tranemo, men det kanske blir vackra att se på när de är färdiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar, de här i Tranemo är på en annan nivå och i en annan typ av projekt.
      Boråsfestivalerna hade besök av många av de bästa gatukonstnärerna i världen.
      Hoppas verkligen att de nya som "kommer upp" i Borås håller en bra kvalitet också, men de som redan finns är ju svårslagna. . .
      Tack Stefan

      Radera

Skicka en kommentar