"Jag ska bara. . ."

Eftersom vädret nu är helt perfekt att promenera/vandra i, så är det svårt att låta bli. ;) 
Vi begav oss återigen bort till Dalstorp för att bara gå en liiiiten bit till på Jälmåleden. Allt är relativt men till slut hade vi i alla fall gått bortåt en halvmil. 

När vi anlände till dagens startpunkt så träffade vi på ett annat par som var ute och promenerade. De tipsade oss om hur vi kunde gå längs leden och vi slog följe med dem en bit på vägen. Alltid intressant att höra vad lokalbefolkningen har att berätta. 

I förrgår efter den dagens etapp så hittade jag årets första fästing som bitit sig fast i min ena vad - idag ringde jag och bokade tid till oss båda för TBE-vaccin. Visserligen kommer vi inte att ha någon nytta av det i år, men i alla fall till nästa.
Kabbelekan har börjat blomma.
Jag kanske skrev om Spiksmedjan i förra inlägget - men här är det väldigt trevligt att stanna till, kanske för fika eller grillning. Torr ved finns på plats och många sittplatser finns det. Dessutom spännande miljö runtomkring med alla mossbetäckta ruiner från forna dagar och vattnet som brusar.

Kommentarer

  1. Det är svårt att vända när det är som finast och skönast. Jag hoppas att det inte blir några trista följder av att ni fortsatte längre än ni hade tänkt. Ni fick i alla fall en härlig promenad och med trevligt sällskap en bit. Jag tittade efter kabbeleka idag men här syns ingenting av den än så länge. Kanske inte så konstigt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge känns det bra. :) Tack för omtanken.
      Kabbelekan lyste upp så fint där i skogen.
      Önskar dig en skön första maj!

      Radera
  2. Vid Spiksmedjan är det så fint! I augusti 2022, så hölls det ett bröllop här. Min gamla elev och min gympalärare son. Såg bilder därifrån. Så fint!
    Startade nu vid hängbron? "Andra sidan " bron har en betydligt mer lättgången terräng. Fina bilder... förstås. Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken grej - bröllop vid Spiksmedjan. 💚👰🤵

      Ja idag startade vi vid hängbron och följde med paret ned mot Dalstorpssjön, där vi vände och gick tillbaka. Skulle egentligen stannat vid hängbron och gått till bilen, men det var så himla fint i skogen idag så vi fortsatte upp till Spiksmedjan. Väääldigt svår terräng på sina ställen, men vi klarade oss tack och lov.
      Så nu har vi gått på båda sidor av Jälmån ända från sjön och upp till Stocken (om man räknar in våra tidigare Jälmåpromenader).
      Nu ska vi testa från Dalstorp och ned mot Hillared, nån gång framöver.
      Tack Anna-Lena och en fin första maj önskas dig/er!

      Radera
  3. Jaha, så världens mest onödiga kryp är redan i farten? Verkar vara en fin vandringsled.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr!!
      Jag/vi gillar: mycket skog, fina mjuka stigar (men här finns tuffa passager för fötter och fotleder) och närhet till vatten.
      Tack Stefan

      Radera
  4. Du fick inte bara med dig en fästing hem, utan också en hel del fina bilder! Balans är ju viktigt :) Nej, skämt å sido, så tråkigt med fästingarna, jag har inte fått någon på många år. Sett ett par krypande på Assi men fästingmedlet gör väl sitt hoppas jag. Ha en fin första maj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fotouppmuntran Anna
      Tyvärr verkar de små krypen ÄLSKA mig. Likadant var det med min pappa. Så nu får jag väl ta de där TBE-sprutorna som det pratas/tjatas så mycket om här i Sverige. Vet inte om vaccin-reklamen är lika stor i alla länder.
      Första maj har varit intensiv och kul. :)

      Radera

Skicka en kommentar