"Ut på tur - aldrig sur"

Förvånades över solskenet som lyste in i sovrummet när jag vaknade till, inte skulle det väl bli så soligt idag.? Maken "tvingades" resolut med på en bil & fotoutflykt ;)

Vädret ändrar sig fort nu i april och när det är blå himmel så får man passa på. Kaffe och macka, sedan iväg. 
Jag fick bestämma målet och vi åkte till Gräne gruva för att promenera lite på lederna där. 
Numera är det en mycket mer turistanpassad plats än när vi för många år sedan fick reda på att det låg en gammal gruva inne i skogen. 

Det som jag personligen tycker har blivit allra bäst (med allt det nya) är bron över sjö och mossmarken, några hundra meter från parkeringen. 

När vi kom fram lite efter 9 så stod det en husbil i ena ändan av den stora parkeringen och jag tänkte; vilket härligt och lugnt ställe att ställa upp bilen på och framför allt att övernatta på (om man nu får det).
Den nya fina bron kallas för järnvägsbron så jag antar att malmen från gruvan fraktades ut den här vägen.
Vädret alltså!

Kommentarer

  1. Väldigt fint där. Var flera år sedan senast. Då när vi höll på med geocaching. Skulle gärna åka dit i rhodedendrontid. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena
      Har ju sett den där skylten som säger; rhododendronpark
      Vet du något om den? Hur kan det komma sig att den finns rhododendron "mitt inne i skogen"? Hör det till någon fastighet eller hur kommer det sig?

      Radera
  2. Ja, det gäller att passa på och vilken tur att ni kom iväg. Vilken vacker plats och vad fint med bron. Jag vet inte hur man kunde ta sig fram innan men förmodligen blev det här en förbättring. Bilden med speglingarna i det väldigt blå och spegelblanka vattnet är så fin. Jag stannade till där en stund och bara njöt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så gjorde jag också, stannade till på bron och bara njööööt. Blev lite förvånad över bristen på småfågelkvitter - men de kanske hade sovmorgon. ;)
      Tack Ingrid

      Radera
  3. Ljuvliga bilder. Som alltid.

    SvaraRadera
  4. Åh vad härligt med det blå. Mycket härligare än det vita denna tid☺️och undrar mycket om rhododendronpark mitt i alltihop, de är ju väldigt vackra och ser framför mig en hel skog av dem sen./Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, var bara tvungen att snabbt ge mig iväg - ifall moln m.m. snabbt skulle dyka upp senare. Rhododendronpark i skogen? Låter lite udda, men nyfiken blir jag. :)
      Tack Monica

      Radera
  5. Nyttja sol och fint väder låter som en bra idé. Våren i Sverige har verkligen varit varierande i år verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "En får passa på".
      Ja våren är härligt lång i år - precis som jag vill ha den. När den kommer hastigt och drar förbi hastigt är inget kul. Just nu minus 1,1 här i Tranemo och små minimala snöflingor singlar ner genom luften.
      Tids nog kommer varmare väder. . .
      Tack Anna

      Radera

Skicka en kommentar