"Du har fem minuter på dig"

Läste en rubrik i tidningen med den ordalydelsen. Människor hade alltså haft 5 minuter på sig att evakuera. Kanske gällde det vulkanutbrottet på Island eller någon av alla andra katastrofer som pågår. 

Jag frågade maken vad han skulle ta med sig om han fick fem minuter på sig att lämna lägenheten. Vi resonerade lite fram och tillbaka. Det jag kunde komma på är det som syns på bilden nedan, men sedan vet jag inte om det är just de sakerna som jag får med mig i en stressad nödsituation.

Har ni funderat över detta och i så fall vad har ni kommit fram till?
 

Kommentarer

  1. Jag skulle lägga till: kontanter, powerbank, varma kläder och sovsäck i färdigpackad ryggsäck plus någon form av samlad släktdokumentation. Pass, inte bibliotekskort. Eget förbandsmateriel och vattendunkar men allt det där finns redan förberett sedan länge hos oss - preppers som vi är. Har man inte tänkt igenom detta klarar man inte de fem minutrarna, då kommer inte ens de nödvändigaste medicinerna med så visst är det bra att bli påmind! Monet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha - du är rolig du; bibliotekskortet. Det undgick minsann inte ditt kritiska öga.
      Eftersom det ligger i min plånbok så tror jag inte att jag tänker på att plocka ur det, om jag har FEM minuter på mig. ;)
      I mina tankar tänkte jag mig inte det värsta scenariot, utan mer om det t.ex är risk för en intilliggande brand att sprida sig eller kanske en brand i huset eller nåt liknande. Man blir uppmanad att evakuera.
      Familjen bor 15 minuter bort, så där får vi plats under en akutfas.
      Vid värsta tänkbara scenario så hoppas jag att döden kommer fort.
      Det där med kontanter tål att tänkas på.

      Radera
  2. Jag tycker att du har fått med det absolut nödvändigaste. Jag har funderat lite på det här och tanken har funnits att en förberedd väska borde finnas. Tänk om man blir väckt och sömndrucken ska få med sig det som behövs. Förmodligen hinner man inte mer än att få på sig kläder och eventuellt gå på toa innan tiden är slut. Men på vägen ut hinner jag rycka åt mig en jacka och där finns nycklarna. Kanske har jag sinnesnärvaro att få med mig handväskan också och då kan jag betala för mig om det behövs. Men det skulle inte förvåna mig om jag kommer ut med t ex en kudde och något annat helt ologiskt. Medicinerna skulle jag helt missa. Det är nog dags att packa den där väskan :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem minuter är en väldigt kort tid, särskilt om man väcks helt chockartat. Bara att få på sig kläderna snabbt och kunna tänka logiska tankar.
      Tänkte precis som du - kanske kommer man ut med något helt oväsentlig. Som en kudde.
      Tack Ingrid

      Radera
  3. 5 minuter är trots allt en skapligt lång tid för att leta upp det mest nödvändiga i en nödsituation. Givet är husnycklar, bilnyckel, mobilfodralet med alla kontokort, men de två övriga fick jag nog svårt att definiera. Mobilsladd för att kunna ladda mobilen någonstans...min morbrors släktforskning som jag ämnar fortsätta med framöver...kläder för årstiden...fotoalbumen från tiden innan Dropbox och andra externa förvaringsplatser...Svårt som sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan
      Tror det är bra att tänka till lite.
      Det här ser jag i min fantasi; jag ligger och sover på natten och någon bankar och slår på dörren. Bara att vakna till, ta mig upp ur sängen och kunna fatta vad som händer - hur lång tid har gått redan då? Vi kanske inte ens får 5 minuter, bara ut, ut, ut!
      Sakerna på bilden har jag nära mig och nära dörren, så dem kan jag kanske få med mig "i flykten" tänker jag.
      Misstänker att jag inte kommer att kunna tänka logiskt just då, så bra om jag redan har tänkt igenom det en aning.
      Om däremot en kärnvapenraket landar här så hjälper ju varken planering eller prepp-attiraljer.

      Radera
  4. Så intressant! Om det är som du beskriver i ditt scenario, att det bankar på dörren och 5 minuter är allt jag får i tid, då tar jag nog med precis det du nämnt. Några vattendunkar, konserver och annat hinner man ju inte hämta, då måste dessa ju nästan stå i hallen för jämnan. Jag får ju inte glömma harry och sigge.

    SvaraRadera
  5. Ps. Bibliotekskortet har jag i plånboken och det är ju jättebra att ha med, då kan man uppsöka ett bibliotek och gå in på deras dator, om ens mobil helt och hållet skulle lägga av. Ds.

    SvaraRadera
  6. Mobilen, barnens identiteshandlingar, laddare och powerbank och bilnyckeln. Sen skulle jag även vilja ta med favoritkläderna men på fem minuter är det svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att det låter logiskt.
      Tänker att barn (och husdjur) medför extra stress i en nödsituation, så det du räknar upp är nog ungefär så mycket som man hinner få med sig.
      Tack Hanna

      Radera
  7. Det är nog lika som dig, mer han man nog inte, kläder skor skulle också på och det gäller att hitta flyktväg också. Kan var en sådan viktig bit att knäcka. Hur vet man hur omgivningen ser ut?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar