Den årliga matpriskollen

Varje år som jag läser resultatet från matpriskollen, som handlar om i vilken butik man köper den billigaste matkassen - ja då blir jag förvånad. 
Här är i Sjuhäradsområdet så är det i princip alltid vissa ICA-butiker som hamnar i toppen (alltså är billigast). 
Ändå verkar många jag pratar med tro/anse att Willys är billigare. Hur kan det komma sig? Willys har verkligen lyckats med att skapa sig ett rykte om sig att vara billigast, fastän de år efter år bevisligen INTE är det. 
Blev också förvånad och glad över att vår så närliggande ICA Kvantum-butik hamnade på tredje plats, före Willys (5:e plats) som också finns här på orten. Så grattis Willys - ni är faktiskt inte billigare i praktiken, men uppfattas ändå som det. 
Sedan är det förstås många andra parametrar att ta hänsyn till och som avgör varför man väljer en butik före en annan som t.ex: avstånd, parkeringsmöjligheter, kundbemötande, butikens skick. 
Tänker också att skillnaden mellan olika kassar är väldigt liten, men jag ser ändå ett återkommande mönster. Är butiken etta, tvåa år efter år så är den kanske helt enkelt billigast.
Personligen är jag ingen som tycker att det är givande att jämföra priser i olika butiker men uppenbara erbjudanden i "min" affär nappar jag förstås på. 

Kommentarer

  1. Såg att det inte var många kronors skillnad på ICA och Willys. Har väl blivit så, med bonus och pensionärsrsbatt, att vi handlar på ICA. Kul att den hör till de billigaste...//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det trodde jag inte - att ICA Tranemo stod sig så pass bra i konkurenssen. Kul!
      Tack Anna-Lena

      Radera
  2. Vi blandar friskt mellan Hemköp, Willys och Ica, allt eftersom vi hittar det som passar oss. Ost på extrapris köper vi alltid, liksom kaffe och Bregott. Jo, kattmat också. Och billiga grönsaker/rotfrukter också. Resten får följa med på köpet ,-)

    SvaraRadera
  3. Som så ofta så gäller det att bilda sig en egen uppfattning. Jag har flera exempel bland mina vanliga varor som pekar ut Willys som billigast och det skiljer ibland ganska mycket. Men jag har inte koll på alla varor så kanske har även jag fel. Kanske borde jag köpa en identisk matkasse på fler affärer under samma vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det säkert, att enstaka varor är mycket billigare. Kanske är det också därför som man känner att Willys är billigare.
      Nu är Sjuhäradsbygden (Knallebygden) känt för låga priser och här hittar man ofta de lägsta priserna i Sverige.
      På andra orter är det kanske så att Willys faktiskt ÄR billigare. :)
      Tack Ingrid

      Radera
  4. Här sägs det också samma sak, att Willys är billigare. Jag skulle vilja testa en månad och se om det blir skillnad. Men vi har ICA-kort så det blir att vi handlar där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i Sjuhäradsbygden (Knallebygden) ofta Sveriges lägsta matpriser.
      Kanske är det så att Willys faktiskt ÄR billigast i andra delar av landet.
      Tack Hanna

      Radera
  5. Den senaste butiken att slå upp portarna i något av alla köpcentrum utanför Nyköping är EKO. Alla jublade och väntade sig en ny lågpriskedja, men så blev det inte. Stort utbud, sägs det, men till priser som ligger som i andra butiker. Billigast i Nyköping 2023 blev Lidl, dyrast Hemköp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan
      Ja ibland verkar det som om vissa kedjor som omtalas som lågpriskedjor i själva verket inte är det.

      Radera
  6. Vi handlar bara uteslutande på ICA, nu finns det bara en butik på ön, men i ett stort köpcentra på fastlandet blir det också ICA. Butiken har ju också pensionärsrabatt vissa dagar och jag ser återbäringen varje månad är heller inte tokig. På ett år är det snudd på 2000:- i rabatter. Man ska ha i beräkningen att det kostar att åka en bit också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Åke
      Tror att vissa glömmer (eller bortser ifrån) resekostnaderna när de handlar "billigt".

      Radera
  7. Synd att ni inte har Lidl, där är det billigt och bra.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar