Allt viktigt inom 300 meter

Jag tog för givet att jag skulle få ta mig till Borås när nästa tid för mammografi dök upp. 
"Icke sa Nicke" - ett sms meddelade att jag hade fått en tid på en mobil enhet för undersökningar, här i Tranemo. 
Så på isgator och med en kall kraftig vind så gav jag mig iväg på strapatsen. Tre hundra meter senare så var jag framme. ;) På grund av underlaget så tog det väl ca 5 minuter. Vilken lyx!
Innan vi flyttade från Borås så hade jag inte funderat på hur bra det kan vara att bo mitt i en kommuns centralort, där servicen fortfarande finns kvar. 
Ska här försöka göra en lista på vad som finns inom ca 300 meter från vår lägenhet:

Tranemo gymnasieskola, 
Tranemo Bibliotek, 
Tranemosjön, 
Tranemos vackra kyrka (fast det är nog några meter till), 
ICA Kvantum, 
minst 5 olika matställen, 
Systembolaget, 
Team Sportia, 
Sparbanken i Tranemo, 
optiker, 
blomsteraffär, 
tandläkare, 
flera frisörer, 
ett par mäklarfirmor, 
fotvård, 
second hand, 
ett par caféer (svenska kyrkans och Ica), 
gym, 
Kommunhuset, 
grundskola 1-6 (vid kyrkan), 
flera förskolor, 
äldreboende och apotek kanske 500-700 meter bort, 
två vårdcentraler och rehabmottagning. 

Säkert har jag missat nåt, men den dagen vi inte längre har någon bil så finns allt NÄRA
Däremot finns det i princip inga små butiker där man kan shoppa kläder eller annat smått och gott. Om vi vill gå i den typen av affärer så är det Borås eller Ulricehamn (4 mil till båda) som gäller, och i viss mån Gislaved och Svenljunga (ca 2 mil till båda) också.

Kommentarer

  1. Malå, där jag ju kommer ifrån, har som slogan "Malå, med allting så nära", kommer nästan upp i Tranemos klass, frånsett att det är betydligt längre till en stad. Tretton mil till Skellefteå, nio till Lycksele. Det gäller att inte drabbas av hjärtinfarkt ..., gymnasium finns inte heller, inte Team Sportia och kanske inte fem caféer, möjligen ett. Men fin biograf finns där. Det är såå praktiskt och tidsbesparande att bo i samhällen med så mycket inom räckhåll. Vi har två mil åt vardera hållet - Falkenberg eller Halmstad - och 8 km till närmaste butik. Inte så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju levt hela mitt liv i och runt Borås, där allting finns/fanns.
      När vi bodde i huset i Brämhult så var busshållplatsen 150 m från ytterdörren. Det tyckte vi var himla smidigt då.
      Att som nu ha allt inom gångavstånd är höjden av lyx, jag har bara inte fattat det innan. Kanske beror det också lite på att man numera tänker på kommande skröplighet, rullatoravstånd och en tillvaro utan bil.
      Tack Elisabet 💖

      Radera
  2. Ni har verkligen allt man behöver inom promenadavstånd. Perfekt. Skulle ni vilja ha något annat så kanske det finns bussar. Annars finns ju alltid näthandeln och förhoppningsvis ett utlämningsställe nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när vi är pensionärer så åker vi gratis på bussarna, också en lyx.
      Buss"centralen" är precis utanför fönstret, så vi skulle absolut klara oss utan bil.
      Å som du säger, näthandeln inte att förglömma (utlämning på ICA).
      Tack Ingrid 💖

      Radera
  3. Jag har ju förstått tidigare att ni har nära till mycket men det var roligt att se din lista. Det är ju helt fantastiskt. Det där med butiker där man kan shoppa kläder finns inte många här i stan heller och vi har över 100000 innevånare. Butiksdöden. Men jag har hittat en liten butik där dom säljer kläder i min smak så den hoppas jag blir kvar.
    God Fortsättning på 2024!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita önskar dig också en fin fortsättning på det nya året! 💖
      Ja den där butiksdöden ser man spår av överallt, vilket samhälle/vilken stad det månde vara.
      Jag hade en favorit-klädbutik när vi bodde i Borås men den stängde när pandemin kom.

      Radera
  4. Det var roligt att en lista med allt ni har nära er. Blir väldigt tydligt att ni inte behöver åka till Borås så ofta :) Och som Ingrid säger, nätet finns ju alltid nära!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Började fundera på det idag när jag gick den korta biten bort till mammografi"lastbilen". Vad finns inom 300 meter från oss egentligen.
      Ha det gott Anna! 💖

      Radera
  5. Det låter som ni hamnat rätt. Inte mycket mer att önska i fråga om faciliteter och fördelen med en mindre ort är väl just att det mesta samlas på en liten yta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bo centralt i ett samhälle är nytt för oss, som i stort sett hela livet bott i eller nära Borås. Vi ser säkert allt med "nya ögon" och noterar skillnader, mot tidigare.
      Förstår känslan av att vilja lämna de små orter som man växer upp på men för oss pensionärer är detta ultimat.
      Tack Stefan

      Radera
  6. Du bor verkligen centralt.
    Visste inte ens att det fanns så mycket i Tranemo. Så längesedan jag var där, trots att det inte är så långt bort.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste knappt jag heller. ;)
      Det var när jag började göra en lista som det blev mer uppenbart.
      Fast något mys-shopping-stros-samhälle är det ju (som sagt) inte.
      Jag uppskattar verkligen gångavståndet till det som nu finns.
      Kanske har det med åldern och framtiden (förhoppningsvis) att göra - att man uppskattar just den här typen av service numera. Shopping är ju inte lika viktigt längre.
      Tack Lena

      Radera

Skicka en kommentar