iPhone-tips gällande säkerheten

Fick ett tips via Instagram-reels om att göra en förändring i inställningar/allmänt gällande överföring från en mobil till en annan när man håller telefonerna nära varandra. Stäng av den funktionen. 
Detta riktade sig främst till föräldrar som hade barn (med iPhones), där personer som vill komma åt barnens information på telefonen, närmar sig barnen och överför infon till sin egen telefon. Detta var något som hade tillkommit efter senaste uppdateringen och som man då själv måste stänga av. 
Tänk så bra om de gjorde tvärtom istället, att funktionen är avstängd tills användaren väljer att sätta på den.

Kommentarer

  1. Jag har en samsung och i den hittade jag ingen inställning för detta. Jag håller med om att det borde vara så som du anser och om jag ska vara ärlig så gillar jag inte att man kan smyga med att få barnens mobilinformation. Samtidigt förstår jag att det i vissa fall kan vara bra. Men jag undrar om inte de flesta barn och ungdomar är långt före i kunskaperna om olika inställningar och vet hur man blockerar sådana intrång. Som så många gånger förr konstaterar jag att jag är glad för att mina barn växte upp under en annan tid. Jag behövde aldrig ens fundera på den här möjligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, bra och dåligt med det mesta. Tycker att det är så tråkigt att alla ständigt ska vara på sin vakt, mot oärliga människor.
      Säger ofta till maken att vi nog har levt under den bästa (eller i alla fall minst dåliga) tiden. Förutom nu på slutet, då det mesta verkar accelerera.
      Tack Ingrid

      Radera
  2. Alla dessa finesser. Hur många behövs egentligen?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar