Det där med streckkoderna. . .

IDAG gjorde jag allt rätt i butiken. ;)  
Först lät jag en yrkesarbetande kvinna gå före mig i kön (eftersom jag inte har någon tid att passa) och sedan (trumvirvel) så lade jag alla varorna på bandet med streckkoderna åt rätt håll för att underlätta för en något trött kassörska. 
Nästan varje gång jag står där vid bandet så tänker jag på bloggvännen Elisabet som har arbetat i butik under många år. Hon har berättat att man som kassapersonal uppskattar när kunden gör liite av jobbet själv och därmed underlättar. 
Skrattade gott när Elisabet berättade om sin son som för en tid sedan glatt berättade för henne att NU SÅ hade han lagt alla streckkoder åt rätt håll. Uppdatering: Elisabet rättar mig lite och berättar att sonen länge lagt koderna åt rätt håll men att det nu var första gången som en kassörska uppmärksammade hans insats. 
För övrigt så har jag med glädje läst Anna Forsbergs tänkvärda julkalendersinlägg under december. 
De har verkligen fått mig att tänka till och jag vet att detsamma gäller för maken som ofta nappat på att göra egna inlägg med hänvisning till Anna. Hon har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa alla dessa inlägg. 

Kommentarer

  1. Ojoj! Tänker aldrig på det! Har oftast så mycket i vagnen, så att jag bara slänger upp, för att hindra då lite för resten av kön. För sölkorvar i kassan... det är frustrerande....Vi handlar bara en gång i veckan... och då blir det rött mycket åt gången. Släpper gärna göre dem som bara har några varor, så att de slipper vänta på mej.//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att låta andra gå före mig i kassakön är en "sport" jag är bra på. ;)
      Tror att jag ska träna på att lägga streckkoderna rätt lite mer också.
      Andra är oftast mer stressade än jag själv.
      En liten vardagsvänlighet.
      Tack Anna-Lena

      Radera
  2. Hurra för dig! Kommer inte att bli aktuellt för oss - här sker all matvaruinhandling online med hemleverans sedan länge. Fantastiskt skönt! Tipsar dig, apropå ” hemligheter” om ett program, med namnet ”Hemligheten”, på tv kl 20.00 ikväll. Inte för att skulle varit något sånt din mamma bevarade men man vet ju aldrig… understryker iallafall vikten av att vara så öppen man kan när det gäller relationerna i sitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om programmet, har redan tittat.

      Radera
  3. Jag försöker alltid vända streckkoderna rätt men ibland hinner jag inte med och om det är kö bakom mig blir det lite stressigt. Då hamnar en del varor fel. Jag handlar oftast väldigt mycket och vet att kassapersonalen blir glad för min ansträngning. En liten sak man kan göra för andra. Det tänkte jag inte ens på när jag kommenterade Annas blogg nyss :D Hon har verkligen levererat intressanta och tänkvärda inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små små handlingar för att underlätta för andra.
      Vi som bor 250 meter från ICA Kvantum storhandlar aldrig (numera), så för oss är det inte så svårt att hinna vända varorna rätt (när vi kommer ihåg det. . .).
      Tack Ingrid

      Radera
  4. Barbro, han har lagt streckkoden åt rätt håll i många, många år, men NU först uppmärksammade
    kassörskan det och han blev så glad ,-). Men jag har en äldsta-dotter som borde gå en streckkods-kurs ,-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha - var det så det var.
      Hans mamma har uppfostrat honom väl med andra ord.
      💖

      Radera
  5. Streckkoderna har jag nog heller sällan tänkt på - bra att bli påmind :-)
    Och ja, Anna skriver många tänkvärda inlägg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar