Göteborg alltså!

När jag kommer dit så blir jag alltid på gott humör. Vilken skillnad på atmosfär om jag jämför med en annan stor stad. 
"Lilla London" är en bra benämning, det finns vissa likheter i stadsmiljön om man jämför med London - å så är det där med vänligheten. 
Londonatmosfären fanns i alla fall påtagligt där under 1970/80-talen. 
Hoppas att den vänlige Londonbon fortfarande lever kvar - alltid redo med ett "Sorry eller Excuse me". 

För några år sedan när Sjöfartsmuseet skulle börja renoveras, så bestämde jag att när det är färdigt så skall jag återvända dit för ett besök. Gissar på att det kan vara runt 30 år sedan sist. 

Återigen konstaterar jag att jag gillar muséer i teorin men när jag väl är där så har jag svårt för att fokusera och verkligen "ta in" utställningarna. Däremot brukar jag uppskatta att ta en god fika i fina caféutrymmen - så ock denna gång. 

För mig som är något intrycks-och ljudkänslig efter utmattningssjukdomen (kvarhängande men) så hade jag allra helst gått runt i lokalerna alldeles själv, det hade nog underlättat förmågan att uppskatta det som fanns där. 

Precis som det ska vara så är det istället fullt med barn (och dess vårdnadshavare) i alla möjliga åldrar som beter sig som barn brukar göra. 

Även nu vid 65 års ålder så var akvariedelen av muséet det bästa med besöket, såsom jag tyckte redan för 30 år sedan. Hade jag varit ensam där så hade jag satt mig i åskådartrappan och bara njutit av hajarna.

Efteråt gick vi runt i Majorna och spanade in detaljer. Vi skrattade gott åt varandra och våra motivval. Här kommer vi till en stad vi älskar och så går vi där och spanar in gamla slitna hus och dess detaljer. Vilken tur att vi gillar samma. 

Gult å gult. 
Ålderstigna kvarter
Hantverket. 💖
Väldigt kul att den gamla funkisbyggnaden har tagits om hand. Istället för biograf är det nu restaurang/pizzera.
Jag är ganska så säker på att föraren av bilen som stod parkerad intill den här lyktstolpen undrade vad den här fotograferande "damen" höll på med.
Hittade en ny väggmålning också.

Kommentarer

  1. Jag tycker också att Göteborg har en vänligare stämning än vår huvudstad. Och det märkliga är att göteborgare gillar mitt Luleå också. Jag känner ingen som flyttat hit från Stockholm. Däremot har jag flera bekanta som flyttat hit från rikets andra stad och trivs bra. Svårt att peka på vad detta förhållande beror på, men kul är det i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bert
      Då gissar jag på att jag skulle trivas i Luleå också. :)

      Radera
  2. Det är alldeles för länge sedan jag var i Göteborg. Vi har pratat om det några år, men där har det stannat. Får väl nöja mig med att se de fina bilder andra tagit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan
      Rätt länge sedan som jag strosade/åkte runt i staden. Hjälp vad det byggs! Ja det där har vi ju pratat om förut - allt som händer i städerna både till det sämre och till det bättre.
      Börjar bli i Göteborg som när man tittar på bilder över London (var där några gånger förr om åren) - man känner knappt igen vyerna över staden. Riktigt så illa är det inte ännu i "lilla London", men byggivern kanske aldrig slutar.?

      Radera
  3. Jag har inte riktigt tänkt på hur bemötandet i det två största städerna skiljer sig åt men i Göteborg blir man glad bara av att höra dialekten :D
    Kul att ni gillar samma motiv och att du även ger en person något att fundera över :D

    SvaraRadera
  4. Instämmer till fullo i detta och det gör nog alla stockholmare. För mig kändes det helt obegripligt när jag mötte det första gången, hade bara hört positivt om Göteborg men allt fokus låg på stockholmare och åsikter helt i det blå. Från frukost, lunch till middag. Och vi som ville se och göra så mycket, vi gjorde det också, museer, Liseberg, promenader i parker, god mat och lite ny shopping tänkte vi men även där är då stockholmare i City trevligare och artigare när man frågar om något.
    Tyckte det blev rent barnsligt att höra gamla människors tramsande om Stockholm vs Göteborg. Och mycket tröttsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har besökt Stockholm många gånger genom åren och det är en helt fantastiskt vacker stad. De som lever på turismen kan jag verkligen inte klaga på.
      Även jag har fått syrliga kommentarer om min dialekt - av stockholmare. Eftersom de misstar min dialekt för göteborgska.
      Så väldigt generaliserande kan jag säga att: stockholmska går hem i Stockholm och göteborgska i Göteborg.
      Fast visst är det tråkigt att fokuset ligger på dialekten, det kan absolut gå till överdrift och förta glädjen i besöket.
      Tack Monica

      Radera
  5. Det var Monets kommentar jag syftade på, hittar den inte längre.

    SvaraRadera
  6. Är det inte så att alla tycks ha så bråttom i Stockholm. Mycket lugnare tempo i Gbg, iallafall om man beger sig lite utanför centrum. Har inte mycket erfarenhet av Majorna. Brukar vara Haga som blir besökt. Häftigt funkishus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena
      Jo det tror jag - stressade människor är lite mer avstängda. Götgatan vid cykelpendlingsdax är inte att leka med.
      De gamla kvarteren i Majorna känns lite mer ruffiga och ostylade. Det gillar vi.

      Radera
  7. Lite intressant med och om städer. Vet jag skrev om ett nordiskt cancermöte på din mans blogg förut. Det var i Borås och vi kom och alldeles otroligt välordnat var det och förstås många inblandade som läkemedelsföretag m m. Inte bara forskare. Men så lärorikt och bra på alla sätt och för oss från Stockholm hade de ordnat liten rundtur för att rensa hjärnorna efter intensivt möte, och den var jättetrevlig. Och mycket kompetens på plats. Jag varit där förut men det hade inte de flesta. Vet inte än idag varför den ordnades i Borås men kanske Sahlgrenska hade lite för rörigt. Sahlgrenska kom till oss och blev i sin tur djupt imponerade och skulle försöka ta efter organisationen. Hur det gått vet jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra.
      Vi bodde ju där under mååånga år men nu är vi riktiga (eller ännu mer) "lantisar". ;)
      Borås är för övrigt en stad som många har älskat att hata, och jag har hört "än det ena än det andra" under hela min livstid.
      En grå gammal textilstad där det alltid regnar. Som tonåring höll jag med och att då hitta en stolt boråsare, det var nästintill ett omöjligt uppdrag.
      Förvånande nog blev staden bättre och bättre med min stigande ålder - när jag började titta på den med andra ögon. Eller blev det bättre väder också.? ;)
      Tack igen Monica

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Tack så mycket för göteborgsturen! En stad vi verkligen gillar och det kanske är för att vi alltid haft närheten till den. Jamen det är väl det allra bästa sättet att njuta av en plats, att göra det som en gillar :)

    SvaraRadera
  10. Göteborg är en härlig stad som jag besökt många gånger genom åren.
    Blev väldigt förtjust i den första bilden med den gula bilen som så lägligt stod parkerad vid det gula huset. Och bilden "ålderstigna kvarter". Fascinerande för husen ser ju nästan ut som dom lutar. Tack för en annorlunda men trevlig Göteborgstur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anita för fotouppmuntran
      De där ålderstigna husen lutade verkligen och fångade mitt fokus.

      Radera
  11. Mitt härliga Göteborg! Jag blir också glad när jag kommer dit och det är ganska ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då känner vi likadant. :)
      Förlåt för sent svar, men av någon oförklarlig anledning så hamnar dina kommentarer i skräpkommentars"lådan". Ibland missar jag det.
      Tack & Trevlig helg Lena!

      Radera
  12. Göteborg är för mig ungdom, glädje och förälskelse! Tog Lapplandspilen från Bastuträsk till Gbg, sommarjobbade på Konsum på Hisingen, badade i havet för första gången i mitt liv, såg maneter för första gången .., levde på räkost på tub och hade storlek 34 på byxorna. Älskade Göteborg och göteborgarna!

    SvaraRadera
  13. Ps. Bilderna 5 och 6 uppifrån ..., ja, jag säger bara det! Wow! Ds.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar