Nya kunder hos Willy:s

Så nu var det klart. Första gången som vi beställt mat via nätet och hämtat kassarna i de moderna utlämningsboxarna hos Willy:s. Allt fungerade hur bra som helst.

Antar att själva beställningsrutinen blir enklare och enklare ju mer vi lär oss om hur nätsidan är uppbyggd.

  • Man knappar in sig på Willys.se
  • Registrerar sig/Loggar in.
  • Beställer på ”välj din butik”.
  • Betalar med valfritt betal/kredit-kort.
  • Väljer en av de lediga tiderna som finns för avhämtning.
  • Ett påminnelse-sms kommer på aktuell dag.
  • Hämtar!

När nätköpet är klart så kommer det ett informativt mail som redovisar vad det är man har beställt plus tydligt visar avdragna rabatter och deras sammanlagda värde. Fram till klockan 23.59 dagen före uthämtning så kan man komplettera sin beställning om man har glömt något.

När man sedan handlar framöver så finns det köphjälp i vänstermarginalen där man kan se vilka varor man oftast handlar, göra inköpslistor och kanske nåt mer – men så långt har vi inte kommit ännu.

Vi har kollat upp ett par andra butikers utlämningsställen men de kändes inte så moderna och fräscha som på Willy:s. Tycker att alla butiker skulle ha ett liknande system som med dessa boxar – utan att behöva ”ringa på” – bara att öppna upp boxarna med hjälp av sitt telefonnummer.

Nackdelar? Ovant på beställningssidan nu i början. Alla nya papperspåsar (brukar återanvända våra egna annars) och plockavgiften. Fast just den spelar oss faktiskt ingen roll, hade vi gått i butiken själva så hade säkert något spontant och onödigt slunkit med bland varorna. Tror det jämnar ut sig.

 

Kommentarer

  1. Jag är helt övertygad om att det i längden blir billigare att handla på det viset, även om jag själv inte gör det. Man planerar på ett annat sätt och som du skriver, så blir det inte så mycket impulsköp. Hos oss på Hemköp får kunderna parkera utanför butiken och så skickar dom väl ett sms när dom kommer (enligt en tid som dom valt, förmodar att det är ett spann med tider) och så kommer personalen ut med varorna. Väldigt populärt har det blivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är beredd att hålla med (om det där med kostnaden).
      Fantastisk service - förstår verkligen att detta har blivit så populärt. Särskilt nu.

      Kram/Barbro

      Radera
  2. Vi har handlat all mat såhär på vårt ICA i Norrtälje sedan i februari. Vi har fyra butiker, den ena megastor. Alla har hemleveransservice och för oss kostar det 89 kr att få våra matkassar utanför dörren. Leverans dagen därpå och med samma funktioner på hemsidan som du beskriver. Nu efter över 8 månader och med mig som inköpsansvarig (förr gick mannen och plockade lite efter lista och lite spontant) konstaterar jag att vi har sparat mellan 1.000 och 2000 kr varje månad genom att handla på det här sättet. Dessutom är det jättenkelt att börja fylla i listan med de vanligaste varorna vi köper.

    Detta är verkligen en digital butik med allt uppdelat som i verkligheten, ost, chark, grönt, delikatesser, apoteksvaror etc. Och lättare med rabattkuponger som jag annars alltid glömt och så får man stammiserbjudanden. Kommer aldrig att sluta handla på det här sättet. Däremot saknar jag våra franska marknader med dignande grönsaker och vår fantastiske slaktare och lilla bageriet med ljummen baguette till varje frukost. DET vill och kan man inte fixa på nätet, däremot allt det andra. Alla 70+ skulle för länge sen ha gått över till detta och inte springa så mycket i butiker. Har äntligen fått min 95-åriga mamma att göra detta också - kan hon kan många andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att läsa - tack för respons.
      Intressant det där du skriver att det (faktiskt HAR) blivit billigare.

      Heja din mamma!
      Vi har länge försökt att få mina svärföräldrar att handla på det här sättet (85 +), men det har varit ett motstånd - men nu så, nu tror jag att de har förstått alla fördelarna.
      Som du skriver, många har sprungit onödigt mycket i butiker och det finns väl olika anledningar till det.

      Radera
  3. Ja, det är förvånande att se vilka besparingar man gör. Eftersom vi betalar med kort både tidigare rent fysiskt och också nu på nätet har det varit väldigt lätt att jämföra. Dessutom har det blivit en utmaning att inte veckohandla utan enbart med minst 3-4 veckors mellanrum. De flesta färskvaror har så lång hållbarhet men man tvingas tänka efter i vilken ordning man ska tillaga dem. Plus hålla ordning i kyl, frys och skafferi på ett helt annat sätt än förr. Och skaffa extra utrymme för stapelvaror som toalettpapper och flaskvatten (sitter i sedan Frankrike).

    Det finns absolut inget självändamål för oss att gå i fysiska matvarubutiker. Det är dessutom bland de mest smittsamma miljöerna (undantag kollektivtrafik och ännu trängre ställen) man kan vistas i just nu. Det spelar ingen roll med avstånd eller om man går när det är lite folk som många tror. Med ny kunskap om aerosolsmitta som stannar kvar i luften i många timmar och asymptomatisk smitta ska man bara hålla sig därifrån.

    Många äldre tycker att de visar sin självständighet genom att klara att gå och handla själva och för många är det säkert en möjlighet att få sociala kontakter, både via personalen och andra kunder man kanske känner. Men just nu och ett tag framöver skulle man verkligen hoppas att många fler satte sig in i detta med distanshandling och hemleveranser!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det lilla livet

Wordpress v/s Blogspot (Blogger)